v niž se stal osvoboditelem národa tl tvůrcem Československého státu, zasáhl do národního života zvláště účinně jako vědecký org~isátor a jako kritik. Po spisovateli žádal tento obdivovatel velkých ruských romanopisců a vyznavač životní kultury anglické vyhraněný světový názor a živý vztah k mravním otázkám přítomnosti; povzbuzoval ho, aby, oprostě se od umrtvujícího historismu, studoval skutečnost kolem sebe a nepřijímal předsudků, posvěcených sebectihodnější tradicí; proti umělecké hře a diletantskému rozkošnictví zdůrazňoval mravní opravdovost básníka, jenž se nesmí vyzouvati ze všelidského úkolu nové doby, totiž z organisovaného 'Úsilí· () sociální spravedlnost. Tyto požadavky znamenaly převahu stanovisek obsahových a názorových nad kriterií formálními, cenily na 6pisovateli vice umění pozorovatelské než tvořivou obraznost, stavěly krásné písemnictví do služeb sociálních tendencí a mravní výchovy. Nebyly ovšem novinkou, ježto láska ke skutečnosti provázela české písemnictví odedávna, a zájem o společenské problémy byl básníkům uložen již Nerudou, ale působily nyní velmi mocně, ježto se shodovaly s celkovým ovzduším evropským a byly !!> krásným zápalem hlásány osobností nevšední: mužem světového rozhledu, jenž neomylně cítil naléhavé potřeby vlasti, idealistou, který žil a myslil v dorozumění se starou tradicí českých dějin a zároveň hleděl do budoucnosti, kritikem-filosofem, pod jehož zdánlivým rozumovým chladem se tajil oheň tvůrčího úsilí. Mezi spisovateli, přijavšími Masarykovy zásady 59