i rodinného štěstí, myšlenky a umění, dodávajíc antické a renesanční radosti ze života přízvuku čistě moderního. Vedle písně pěstuje lyrik Vrchlický umělé, ano, vyumělkované formy románské, svrchovaně vhodné pro vyjádření zasv·ěcených chvil životních, jež vyzlatila estetická kultura, zvláště v sonetu dosáhl virtuosity. Ale vyzrávajícímu muži-básníku nepřinášel život pouze blaho, požitek a hru: jeho milostné ft manželské sny o štěstí byly krutě ztroskotány; poznání a umění podávaly zatrpklé plody; v samotě duševního dělníka a v přemítání o smrti ukázalo se vše dosažené i dosažitelné malicherným. Optimista se zříkal slova, chvalořečník života se r...ozdíral sám v přísném sebezkumu, kulturní rozkošník učil se pokoře. Písňový zdroj však zvonil nadále, a to postupně čistší melodií, zbavenou řečnických příměsku i prvku převzatých z ciziny. Právě poslední lyrická díla Vrchlického okouzlují spanilostí citovou a výrazovou - někdejší žák antiky i románského umění mluví z nich nikoliv již k smyslum, nýbrž k srdci onou něhou lásky a soucítění, rozšířenou na celé lidstvo, ano, na veškeru přírodu, která bývá ne neprávem prohlašována za znak povahy slovanské. Jaroslav Vrchlický, jehož díla tvoří značn~ rozsáhlou knihovnu, kde vedle poesie a překladu všech básnických druhu jest zastoupena i literatura kritická, a kde jako podružný oddíl nacházíme též povídkovou prózu, znamená více než pouhý jednotlivý zjev - je to celá literární kultura. V něm se splnil slovesný program Jung 56