a každou otázku smrti dovedl odpověděti projevem melodickým, který byl zároveň ;mravním činem. Jako lidé silného ducha a jemného srdce hledával posilu ve styku .s půdou domova a tomu děkuje české básnictví za jeho .selské písně, odpolu politické, odpolu rozmarné, v nichž hrdý Cech a vzdělaný světoobčan Sládek vstoupil do šlépějí Celakovského, aby ,za sebou .strhl některé následovatele, hlásící se ke škole národní a libující si v básnění hlasně tendenčním; široký a zdravý humor hanácký kyne samolibě ft šťastně z písniček nejnadanějšího z těchto Sládkových žáků, F. S. Procházky. Takové opory stále hledal a nikde nenacházel opožděný a nečasový romantik Julius Zeyer. Miloval národ, k němuž náležel podle jazyka a uvědomění, nikoli však podle rasy, ale cítil se uprostřed něho cizincem. Studiem i cestami toužil ukojiti svou žízeň po dálce, leč vracel se zklamán, protože skutečnost nikdy nedostihla přeludu snivcova. Rozkošník ducha prahl po vášnivém životě, než asketa srdce, raněn chimérou, klesal pokorně u paty kříže. Pohrdal novodobou civilisací, přírodními vědami, měšťáctvím, pedanterií a zůstával gotikem s příchutí anglického praeraffaelismu uprostřed věku praktického a materialistického. Pokusil se o ;všecky formy, které nabízí romantické básnictví, nejřidčeji O lyriku, v nÍŽ jeho :tvrdý výraz se pod návalem citu nebo meditace zajíká, se zevním, neoprávněným neúspěchem o drama, kde se mu nejlépe dařila pohádka. Kromě:románsky zaokrouhlené povídky, pro niž sám nalezl přesný výraz "obnoveného