tvořivostí; jenom epigoni utonuli, nevynesše z 0ROjných hloubek svébytného díla básnického. Nikde neprojevilo se totoekletické těkání, spojené se stálým střídáním vzorů, slohů, vkusu takovou měrou, jako v básnictví dramatickém, které od roku 1883 mělo v Národním divadle dů-stojnou svatyni, obklopenou láskou všeho národa a vyplněnou výkony herců nadprůměrných. Zatím co přední básničtí mistři českého světoobčanství v oblasti lyrické i epické, Jaroslav Vrchlický a Julius Zeyer, marně zápasili v Národním divadle o prvenství scénickými básněmi v rámci umění poklasického a romantického, aniž dovedli svými velkorysými, avšak většinou jen improvisovanými pokusy položiti základ ke zdravé tradici, bil na zlatou bránu krásné budovy neodbytnou pěstí již realismus, jenž hereck:v i básnicky mohl v Cechách spoléhati na životné předpoklady. Pub1icistický vůdce kosmopolitické školy, Josef V. Sládek, byl silný duch jako jeho se1šti předkové ze západočeského pohoří, bylo to však zároveň jemné srdce, které žáka Jana Nerudy a druha Jaroslava Vrchlického uzpůsobovalo Ik tomu, aby se stal nejčistším lyrikem v . Cechách. Jeho vkus vzdělán byl anglickým básnictvím, z něhož jmenovitě Shakespeara přet1umoči1 mistrovsky po česku; jeho životní zkušenost rozšířila se v Americe, kde poznal přírodu, lid, práci; jeho srdce prošlo zkouškami těžkých rodinných ztrát a mučivé dlouholeté choroby. Sládek, mistr písně i básnické dumy, zocelil se v těchto osudech tak, že na každý podnět života 52