stva, pojatou v duchu pokroku a lidskosti. Nejobvyklejší básnickou formou, jíž Svatopluk Cech užíval od mladých let, zdokonaluje ji postupně, byla veršovaná povídka byronského původu s vydatným živlem refleksivnim a s těžkým dekorativním rámcem; takto zpracoval dějinné látky domácí, zvláště z husitské a hělohorské doby, alegorické příběhy ztělesňující myšlenkové, společenské i politické krise Evropy v I'oumraku a Slovanstva na úsvitě nového poslání, romaneskní děje z východu i symbolické náměty legendární - za myšlenkově zatíženou diskusí zvedá se zpravidla nákladné a marnotratné dílo sytého štětce historického malíře ,a kmjináře. Odtud zatoužil později do pohody a klidu českého venkova, mezi lidově rázovité typy, vzdorující vzdělanosti, všecko vyrovnávající, lavšak naléhavé otázky společenské a hospodářské vyplašovaly básníka z idyly, nutíce jej, aby o nich hloubal, řečnil a lidovýchovně horoval. Národní i sociální tendence, spojující moderní demokratismus se slavjanofilstvím, a bratrské ocenční dělnictva s vlasteneckými tradicemi, učinily z něho lyrika, jenž, místo aby se zpovídal důvěrně, vyjadřuje zaokrouhlenými chansonami hromadné cítění dobové ; tehdy dosáhl Čech popularity nejobecnější. Ale jeho skromnost a vkus nedopouštěly, aby si oblíbil pózu národního věštce a setrval v ní. 'Svatopluk Čech měl humor a rozmar, jenž bavě se, lehce satirisoval a zvoně půvab· nými rolničkami, usmíval se; veršované jeho báchorky, plné fantasie a vtipu, náleží k nejrozkošnějšÍm květům podkasané Musy v Čechách 44