nýbrž osudem, obětoval vše, i intimní štěstí. Nedoceněn za života, stal ,se :po smrti jedním z nejdražších jmen českého písemnictví. Ve svých začátcích jevil se Jan Neruda, hrdý a uzavřený syn chudičké rodiny pražské, pou~e přesným a c.hladným pO:liOrovatelem skutečnosti a trpkým kritikem života i vlastního nitra. Zatím co ironický úsudek mladého nepřítele každé sentimentality leptavě rozkládal vlastní city a úsečný sloh samostatného žáka Heineova zhušťoval výsledky tohoto procesu do drsných a hutných malých slok, šířil se obzor l'ealistického pozorovatele. Poznal ,evropský západ, moře a Řím i pi'ední Asii a vytvořil ze svých cestovních zkušeností první český umělecký oestopis, prosycený světovým vzduchem. Prošel sociální bídou svého rodného města a zachytil ji v črtách stejně pravdivých, jako názorných. Vrhl se do novinářství a vytrval v prvním velkém českém deníku "Národních listech" až do smrti a po Havlíčkovi, který ukázal, kterak s žurnalistikou ,spojiti lidovýchovu, provedl mistl'ovsky, zvláště ve feuilletoně, sjednocení literatury a novi:n. Nedbaje o školské doktriny ani o výzbroj odbornickou, psal bez oddechu o divadle, knihách, obrazech, a vzdělávaje vkus obecenstva, dorůstal sám zyolna v kritickou autoritu. Pokusil se do poesie vnésti vědeckou inspiraci a ohromil vevejnost· .řadou písní a hymen o látkách kosmických, jak se jeví modernímu člověku ozbrojenému dalekohledem a spektrálnou analysou. Jako světoobčan, dobře znající kulturní potřeby svého domova, boural "čínskou zed''', dělící české písemnictví od ostatní 41