To svědčilo se :i. tentokráte. Jeden .z vddců této skupiny, Vítězslav Hálek, vytvořil v krátkém ;fl neúnavném životě mnohostranné dí!o, v němž zastoupeny jsou snad všecky genry literární, arciť s nej.ednou výpůjčkou z literatur cizích. Co z něho doposud žije,toť pouze realistické obrázky postav a dějů ze středočeské vesnice II lehounce nahozené písně o domácím háji i louce, kde vzácné malH'ské nadání je provázeno spontánním lyrismem prostého srdce. Podobný, skoro ptačí lyrismus přírodního bezstarostného dítěte zvoní z nepřehledné veršované produkce nejnaivnějšího srdce mezi českými poety, Aqolfa Heyduka, zvlášť šťastného, když napájel své slohy .z čerstvých pramenů slovenské písně, nebo když je odíval do hluboké zeleně milovaného svého Pošumaví. Mnohem složitější bytostí než tito oba lyričtí básníci byla Karolina Světlá, velmi I"amostatná pokračovatelka Boženy Němcové, beze s::,oru největší výpravné ingenium celé školy. Prostý instinktivní poměr člověka k přírodě a k životu, který jest vlastním předpokladem všech prací Boženy Němcové, neměl pro ni platnosti; patetická a přísná její mysl zaujímala ke skutečnosti odstup, který překlenovala velmi těžkou refleksí. Myšlenkové a mravní problémy, které bouřil" její vlastní nitro, překládala s velkou dialektickou odvahou do nadživotních postav svých 'Vesnických románů, zobrazujících život na pohraničním pásmě ještědském: jsou to konflikt ženiny lásky a rodinné cti, spor mezi 'Velkou životní vášní a mravní vůlí k oběti, otázka etického růstu ženina, boj mezi zjeveným náboženstvút 39