teprV'e poslední dobou otřásá kritický dějezpyt i jejich základy a shledává také \T nich osobitou syntésu romantiky a liberalismu. Celistvosti dodává historické skladbě Palackého ná;wr filosofický, velmi jasně a důtkliV'ě vyjádřený. Dějiny národa českého nejsou shlllliem il1.áhod, mechanických sil a hmotných podmínek, nýbrž uskuteěněním plánu božského. Od pradáv:na zápasí v nich SlovanstV'o, nositel ,svobody a humanity, s Germánstvem, př,edstavitelem hmotné síly a rozpínavého násilí; od husitských dob přistupuje k tomu konflikt sV'obodného poznání církevní a státní autority. Jest možno pochybovati, ~a k~eré straně spatřoval Palacký budouci vítězství? Nemohl považovati svůj úkol za skončený, když ve svých dějinách dával (národu probu~enému životní bibli. Muž mravní rozhodnosti a tvořivé vůle, jakým byl Palacký, tpfirol1eně ;přešel od historie také do politiky, jakmile poměry tomu dopustily. \ Tato možnost nadešla roku 1848, když revolucí padlo staré absolutistické Ralwusko, a když zasvitla, alespoň nakrátko, možnost ~~o;nstitučního života na parlamentním základě. Pala,cký ne zcela šťastně odsunul důsLedný pl'ogram ,státoprávní a pracoval ke z feder,aIisovaní 'Rakouska podLe zásady národnostní; veden byl při tom nadějí, že nyní bude možno pl'ovésti austvoslavismus; \T tom směru se vyslovil také v>elký Slovanský sjezd 1'0ku 1848, kde slovanství vystoupiLo již jako síla politická. Byl v p\olitice :nemenší ,autoritou než v literatuře a vědě, a pOžÍVlal pbecně čestného příjmení "Otce národa". Dostalo I'le mu zvlášt 36