mu napolo smyslnou vášnivostí, napolo zZlravým hladem metafysickým; divoká krajina romantická a temná noc ,se svými zvuky byly sourodými sceneriemi Máchových stavů a dějů duševních. S temnou a prudk,ou odvahou zabral se v českém básnictví po prvé do záhady záhrobní a do otázky po smyslu a ceně lidského !Života; protrpěl hrůzu z nelítostné lhostejnosti -přírody k bolesti člověkově; dal se uprostř,ed sentJimentaliků sežehnouti plamenem lásky neuhasitelné, ;alepeuspokojující. Vypěl vše, s čím 'V duši zápasil, a to básnickým slohem, který byl naprostou novinkou v 30. letech XIX. věku v Cechách; zároveň hudebním i barevným, plným dramatického pohybUj i náladové sugesce, jenž melodi~ i bohatstvím obrazů svádí jako neodolatelný milenec ve chvíli erotického zasvěcení. Učinil skvělé a novotářské náběhy téměř ve všech oborech krásné literatury, v tragedii i v historickém románě, ale vlastním jeho odkazem, kromě filosofické lyriky, kterou uvedl do Čech,jest báseň "Máj"'i kde si hoře lásky, vášnivý vztah k přírodě a metafysická duma vyvolily formu veršované povídky byronské. Báseň, kaceřovaná při svém vzniku a zbožňovaná později, stala se všem vzdělaným Čechům přímo symbolem přírody a lásky, básníkům pak heslem myšlenkové li :umělecké odvahy. Heslo národní vědy, vydané .Josefem Jungmannem, padlo na úrodnou (půdu. Zakládány naukové časopisy i vydavatelská [družstva pro publikaci poučných spisů; pr ccováno vytrvale o vědecké terminologii pro veškerá odvětví; dbáno 33