Josef Jungmann, filolog z povolání, ale zároveň muž vzácného estetického vzdělání i vkusu. Obě hlavní, nevýslovně pracná díla Jungman,nova, velký slovník jazyka českého a dukladný soupis domácího písemnictví, pokračují v dráze Dobrovského, ale ukazují již v pojetí národa i jeho minulosti zřejmé rysy romantické. Jungmannova literární estetika, které se pak přidržovalo celé národní obrození, jeví zvláštní směs romantismu' a klasičnosti: ukládá písemnictví českému, aby se snažilo býti klasickým a to závoděním 13 moderními i ar..tickými literaturami,ale shledává pravou klasičnost teprve v tom, že národ vtiskne svému básnictví svou puvodní osobitost, jedinečnou a nenapodobitelnou. Veškeré úsilí Jungmannovo směřovalo k tomu, aby [spisovatelum usnadnil cesty vedoucí k takové klasičnosti j sám vytvořil moderní básnickou mluvu, obohacenou ;také ze zdroju slovanských j ve vzorných překladech z anglické, francouzské i :německé poesie uvedl do Čech příklady vysokého umění slovesného; s jemným smyslem pro zevní ústrojí básnictví udomácňoval rozmanité, namnoze složité formy veršové, přeje si, aby v Čechách stejně bylo pěstováno básnictví přízvuč:né i časoměrné. Sám nebyl tví:lrčím básníkem, ale jeho kritický podnět, jeho přátelská pomoc, jeho estetický vkus stály tlako dobré sudičky u kolébky nové české poesie - byl to český Herder, vychovatel i miláček národni romantiky. Básnictví, které nejprve zkoušelo své neobratné sily v anakreontických hříčkách, v bezduchých nábož~nských i hrdinských epopejích a v únav 27