nad jeho pokořenou a umlčenou vlastí temnoty, jež nemají sobě rovných v dějinách vzdělaných národů. Vylidněny krvavými exekucemi i násilnou emigrací, zbaveny domácí šlechty i skutečného vzdělanstva, ochuzeny hospodářsky, zeslabeny politicky, staly se Cechy výhradnou kořisti jesuitské protireformace, která zmocnila se university, škol, tisku a zahájila sLovem i ohněm vyhlazovací činnost proti všemu, co připomínalo prokletou reformaci. Ale za spálené knihy kacířské nedovedli dáti katoličtí horlivci, mezi nimiž zprvu. nechybělo vlasteneckých milovníků národních dějin a mateřského jazyka, jako spanilomyslný historik Bohuslav Balbín, rovnocenné náhrady, neboť jejich kazatelská a lyrická produkce, málo souvisící s živ·otem národa i fl myšlenkovým duchem evropským, zasluhovala jen zřídka a výjimkou ve svém katechetickém zaměření a thematickém omezení názvu literatury; v XVIII. století pak postupně dohasínala. Latinské a po~ději i německé knihy zaplavily Čechy, kde nyní i školské vzděláni octlo se v úpadku; jazyk kazil ft porušoval se víc a více vlivem němčiny i zvráceným úsilím nevzdělaných puristů; smysl pro dějinnou souvislost uměle byl vyhla~en metodami jesuitskými. V polovici věku XVIII. nebylo nikde naděje, že národ takto přitlačen)' k zemi mohl by se kdy vzpamatovat. Avšak v selském lidu se udržoval plamének zdravého života národního, Řeč :.Iachovávala si svou tvarovou i výrazovou přesnost, své metaforické bohatství, své gnomické kořeni. V pověstech, zkazkách, místy i ve vzpomínkách náboženských sekt žila dějinná traclice 22