Šlechtici i města zápasili s panovnickou mocí, která od nastolení Habsburků na český trún roku 1526 směřovala více a vice k "absolutismu a přisně trestala vzdorné rebely; obě národní církve, husitští utrakvisté i čeští bratři, zápolili mezi sebou, ale odrážely zároveň mohutnějící sílu katolicismu, opírajícího se O přízeň habsburských císařů a vedeného řádem jesuitským; od německého li švýcarského protestantismu přicházela české reformaci podpora, ale tSpolu nebezpeči vnitřního rozkladu; z rozbouřených vln vzájemného boje všech proti všem občas nořila .se vznešená myšlenka náboženské snilšenlivosti a a státně vlasteneckého dorozumění hlavních činitelů v zemích koruny české. Pozorování takových dějů, stranických motivů i povah, které La nimi se rýsovaly, podporovalo ovšem značně psychologický bystrozrak dějepisců, neméně než čtení klasických vzorů starověké historiografie. Protože k tomuto chápání přistoupilo i odborné studium pramenů a dokumentů a smysl pro dějiny správní, povzneslo se české dějepisectví této doby k opravdové výši naukové ; zvláště některé monografie, založené na osobním prožití událostí, působi duchem až moderním. Vedle nich nechybělo však ani zábavných, lehce vypravovavaných kronik lidových, které dovedly buditi zájem pro dávnou minulost, upoutávajíce lehounkým tónem vypravovacím, jenž arciť jen nedostatečně zakrýval nekritičnost a libov,01nost pojetí. Dokonalý smír mezi duchem bratrským a humanistickou vzdělanosti provedl v druhé polo 17