dodnes tak uchvacujícím vichrem drsný a hrdinský duch jako ze sborové písně táborské "Kdož jste boží bojovníci", která pravděpodobně souvisí s osobou samého geniálního 'Vl\dce husitského, slepého Jana Zižky z Trocnova - smysl pro přísnou vojenskou kázeň, neohro~ená statečnost bitevní j~ou zde sdruženy se starozákonní duvěrou v Boha s ryze křesťanským nadšením pro etatky duchovní, ale i s vášnivou krutostí ke všem nepfátelúm slova božího. t. Když se již učení táborské a 8 ním válečná' moc husitská neodvratně rozkládaly a upadaly, domyslil v samotě českého venkova hloubavý sedlák, jihočeský krajan Jana Husa a Tomáše ze Stítného, Petr Chelčický, vůdčí zásady a záhady české reformace, podrobil je příkré kritice a došel dúsledkti, které sice popiraly životní praksi husitskou, ale zároveň tvořily základ pro nové útvary duševního i mravního života v Cechách. Třebaže neznal valně latinsky a neprošel. tudíž studiem akademickým, osvojil si Petr Chelčický přece všecek myšlenkový kvas cizího i domácího původu, který znepokojoval od počátku XV. století Cechy; s prudkým radikalismem a se sklonem ~eniá1ního primitiva zjednodušovati vše, dobral se krajních důsledků úsilí reformačního a ztlumočil je drsným, ale mohutným !Slohem mísicim: rozbor bohoslovný s časovou invektivou a praktickou filosofii s demagickým kazatelstvím. Zcela rozhodně zamitl veškerou tradici i organisaci církevní a vymáhal návrat k ,apoštolskému zřízení, pfi čemž jako o jedin,ou autoritu se opíral o bibli, pojatou značně raCionalisticky. Nezastnil se 13