znanou pravdu proti vůli celého koncilu II k úžasu veškeré Evropy obhájila svým životem. Náboženské hnutí, které vyvolala mučednická smrt Husova a které "proti všem" sáhlo k obranné a vítězné zbrani, nebylo nikterak příznivo literárnímu životu. Ve jménu radikálně zastávaných ideálů gotického křesťanství rozzuřil se ~hvílemi nepřátelsky proti gotické kultuře, rozkvétající právě utěšeně na české půd!ě, přísně asketický duch husitský, který se občas projevoval radikálním obrazoborstvím, odsuzoval umění vůbec a přisuzoval písemnictví toliko úkol vzdělavatelný a nábožensky i mravně výchovný. Tak na několik století skoro veškeré básnictví, výpravná próza i světské drama v jazyce národním, pokud se neuchýlily do nejnižších vrstev neliterárního lidu, sloužily za pouhé pomůcky náboženské i politické polemiky. Zato horlivě bylo pěstováno náboženské písemnictví ve všech svých oborech. Znovu a znovu byly překládány částky Svatého písma, z nichž pak pořizovány soubory biblické, poskytující nejprve písařům a iluminátorům, záhy po vynalezení knihtisku také tiskařům, aby osvědčili své umění. Kazatelé učení i lidoví skládali sbírky výkladů na texty biblické, t. zv. postily, a ježto do nich rádi vsouvali mravokárné a satirické vložky, jsou tato díla doposud cenným pramenem prO! poznání poměrU z oné doby. Po stopách Jana Husi dbali husité o náboženský zpěv, který vedlE!čteni a výkladů bible se stal jádrem jejich bohoslužby a byl po stránce hudební i slovesné doveden k velké dokonalosti: z ničeho nevane 1.: nám 12