litického a právního zabezpečení, má již svou literaturu právnickou, opírající se o starší tradici. Náboženské nadšení, které, podporováno štědrostí a uměleckým vkusem císařovým, vybudovalo nad Prahou celý les gotických chrámů, vyzdobených sochaři, malíři i klenotníky, a dalo původ samostatné škole maliřské zanícených trecentistů, projevilo se v životopisech světců i 'V rozjímavých spisech. Zájem panovníkův o minulost celé země podnítil kronikáře, a i sám vladař sáhl k peru děj-episcovu. Leč největší význam pro duševní život národa měl osvícený čin Karla IV., že v Praze po vzoru pařížském založil r. 1348 první středoevropskou uníversitu, která jmenovitě na fakultě bohoslovecké i artistické shromažďovala výkvět inteligence Z východní i střední Evropy. Učení její profesoři, kteří hověli stárnoucí scholastice realistického směru, pracovali jako dějepisci i astronomové ,a vynikli jako filologové. kteří veškerou středověkou vzdělanost s jejím abstraktním názvoslovím obsáhli v 1atinsko-českých slovnících a postavili se tak do Rrvní řady smělých p'růkopníků, usilujících po znárodnění v,ědy dotud universálně latinské. Povznesli také úroveň náboženského studia v Čechách, což přineslo ovoce (8tejně vzácné jako neočekávané. Jeden z prvních žáků university Karlovy, jihočeský zeman Tomáš ze Stítného, dovedl spojiti vrozenou hloubavost i mravní přísnost muže z' lidu s poznatky scholastického i mystického bohosloví universitního a školený důmysl dialektikův se smyslem pro praktické potřeby životní. 9