tečných lidi" ruských zr. 1820; jím básník své pokolení zpovídá a soudí. Ještě v~tší propast se rozevírá mezi Izmajilem a Čerkesem. Izmajil bej, předchůdce Démonův, jest osobnost tragická, jejíž hrdá a vášnivá povaha trpí stejně tím, že nedovede vrátiti se k přirozené a příliš primitivní prostotě, jako tím, že prohlédla omyly civilisace a tak zůstává vždy cizinkou v přírodě i mezi lidmi: cosi z Renéa neb Obermanna tkví jako stigma na čerkeském čele Izmajílově, s něhož "smyly sníh a chumelenice a severního nebe chlad barvu jihu". Svatopluk Čech podává v postavě svého Čerkesa jen a jen kmenový typ "abreka", jak jej, spíše podle dohadů a intuičního proniknutí než podle skutečnosti, nakresm v 21huštěné črtě "Adige": čím malehnější krojová a fysiognomická studie, tím jednodušší psychologie této barbarské a pudové postavy. Čerkeský ďábel veršované Čechovy povídky jest málo více než jediná vlastnost vyhnaná do zámezí, krvežíznivá pomstychtivost, rozplameněná záhubon rodného kmene, která udusí v duši každé hnutí jiné, soncit a lásku, spravedlnost a vděčnost: Hadži Abrek jest tu ještě stupňován. Z trojice Lermontovových postav zbývá ještě milenka obou odpovědných nepřátel; právě ji Svatopluk Čech překomponoval nejpodstatněji, ale opětně ve smyslu národopisné malebnosti, nikoliv psychologie individuální. Lermontov, který v Tamáře, Zarje a Lejle oslavil temnooké a tmavovlasé ,,hvězdy Východu", vložil podobiznou mladé Rusky do "Izmajila beje" protilehlý ženský typ. Kozák při první setkané s Izmajilem, jehož posud nepoznává, horuje o své nevěstě: "Čerkese! Krásných u vás shlédám a přeněžných dcer volnosti: než za vášeň jich očí nedám severních očí milosti. Tys bez lásky!. .. Slov smělosti, ni konzla rtů jsi nezažil; kadeřmi děvy zlaťoučkými tys opojen seneblažil, 107