nazpět do Nerudovy tvorby, a:bychom nezapomenuli tohoto významného, ač tak bolestného součinitele jeho vývoje. Co jest napověděno s humorem a bez trpkosti v "Týdnu v tichém domě" nebo "Večerních šplechtech", to vypravují "Ara~ky" bez masky a stilisace o "darebákovi" Františku Horáčkovi; to semkl Neruda v "Knihách veršů" v preg. nantní a výmluvnou sloku: "Mne osud do kolébky tvrdé dal, pak na kazajku záplatu mi přišil, pláč ttpký novým jenom pláčem tišil a jenom zkrátka mne vždy spořádal. Však kolem pýcha, pýcha - ach ta krutě hněte! já začal jsem do panských synků prát ba ledačím jsem byl v tom božim světě, a čím jsem byl, tím jsem byl rád. " * Proletářské vědomí Nerudovo, důrazný protest spole čenského utlačence proti křivdám ,bohatců, povýšencůa farizejů, trpká příchut bídy a ústrků při každém soustu mocně hlásí se v N erudově mladší tvorbě. Z této inspirace vznikla dobrá polovice "Hřbitovniho kvítí" - hned předzpěv praví výslovně "noha spěla má k těm chudým rovům, poutcova jak k hrobu Spasitele" -; zde leží kořeny sociálně obranné nebo filantropicky zabarvené epiky z prvního dílu "Knih veršů", jimiž se Neruda dostává nad Erbena, jinak rozhodující vzor jeho baladistiky; bez těchto předpokladů sotva bychom pocliopiIi Nerudu-apologetu bídy, mrarvní depravace, proletářského utrpení, jakým jest později v "Obrázcích v nočním světle", v "Pražskýoh policejních obrázcích", v "Trhanech" a ve feuilletonech "Z kraje bídy". Osobní účast na utrpení a křivdě posledních mezi posledními, intensivní procítění sociální poroby, J;'eální smysl pro opravdovou velikost proletářovu nepotřebujícínižádných romantických dekorací ani tajemných zápletek, schopnost najíti v zavrženém pátém stavu prvky nového hrdino ství, nové tragiky, nové poetičnosti - to vše staví Nerudu 93