Jsme blízko zas, všaik v oči zas druh druhu nepohledí, zas velká láska pojí nás a dělí nás zas ledy." * Nerudova vloha evokační byla tak si:lná a svrchovaná, že malostranské scenerie jeho mládí dovedeme si dnes stěží představiti jinak než v Nerudově neobyčejně malebné, rušné a barvité interpretaci. N eruda posvětil a svým způsobem přebásnil stnnou Thunovskou ulici s Novými zámeckými schody, bizarní Janský vršek s grandiosní kulisou Lobkovicova paláce, spočívající na tmavozeleném pozadí Petřina, poslední nejpříkřejší partii ulice Ostruhové, uzavřené temným a kalným schodištěm Radničním i renesančně hrdou a radostnou stavbou paláce Schwarzenberského; ba Nerudova "Svatováclavská mše" dala nové ladění stínům, svitům a pableskům lodi svatovítské; také zvonková hudba v Loretě hraje dnes melodií, kterou do ní vložil Neruda. Setkal si v 60. a 70. letech ze vzpomínky a z touhy vlastní Malou stranu, s nejednou rozmarnou pointou genrovou, s tak četnými uměle vyvolanými lyrickými kouzly; elegické reminiscence, cvičený zrak milovníka pitoreskních pohledů, docelujíCí imaginace pracovaly na tomto obraze tak osobitém. Proti ukvapeným závěrům kulturních dějepisců, kteří ve shonu po dobových dokumentech zahrnují mezi ně úplně neprá'Vem i transformace básnické, bude nutno uvědomiti si konečně, že Stará Praha Nerudova, Stará Praha Karoliny Světlé, Stará Praha Zeyerova jsou tři města, zbudovaná z reálních motivů obrazností básnickou. U Nerudy řídí ji svěží a živý smysl pro pitoresknost, II Karoliny Světlé vášnivý sklon k protikladům citově rozechvívajícím, u Zeyera vřelý lyrismus elegického patosu. V době, kdy ,,Malostranské povídky" uzrávaly v onen plný a Šťavnatý plod raného podzimu, zamlžený vonným pelem, překonal v sobě již úplně dusivé sociální ovzduší, v němž trpělo jeho dětství; jest potřeba pohledět hodně 92