iitarostným štěstímt za neplodnou fantasií; v pozdějších letech nastupuje otcovo místo skeptický rozumt zděděný to rySt jenž stále válčí s naivní citovostít se sladkou lyrikou srdcet s dětinskou důvěrou v živott odkazy matčinými. Proto nedoceněný cyklus t,Otci"z t,Knihy veršů", jenž znamená mnohem více než pouhou folii k cyklu t,Matičce", časově většin.ou pozdějšímu, kreslí zároveň dvě duševní podobizny: podobiznu otce ve chvíli, kdy pod dotekem smrti již tuhnou a špičatí jeho tahYt a jí sourodou podobiznu syna, jenž uvědomuje si stále více rodinnou podobu. Našli-li jsme v cyklu ttMatičce" nejeden zárodek další tvorby NerudovYt jeví se nám naopak těchto deset básní nejčistším vtělením mladistvé 1yriky jeho: většina čísel má inspiraci hvbitovní, trpkou příchut rozkladu a zmaru; do náhrobní dumy tlačí se místy národnostní ("Nad hlubokým, tmavým hrobem")t místy sociální ("Kéž dobudu si jména věčného") meditace; na každý bezprostřední projev citu klade se sordina rozumové nedůvěry a hrdé zdrželivosti; je-li tu někde patos a vzlet, jsou neseny snahou povýšiti společenské utvpení povrženého proletáře na nové, pravé, ryzí hrdinství moderní. Jsou tu dvě tři čísla nejosobnější zpovědi Nerudovy, kde v několika suše pravdivých slokách bez obrazové dekorace i bez nerudovských analogií z přírody zachyceny jsounejbolestnější krise jeho mládí, ba vnitřní jeho bytosti vůbec; tak známá pie~ nMilovali jsme se, otče, jak jen milovat se může", nebo méně známá, ač umělecky hutnější: ttMne to už zase, otče můj, ku hrobu tvému pudí, a u hrobu ta pýcha zlá se v nás zas obou budí. Jsme blízko zas a dmeko, jak jsme si vždycky stáli, zas rozpínáme ruce svét bychom se neobjali. 91