neJSUD., neznaJlcun kázně a opovrhujícím každou formou její, v požárech egoistické lásky, v plamenech bezohledné vášnivosti spálily celou svou bytost a naplnily vzduch prud. kými výkřiky rozkoše neb hrůzy ze samovolného žehnutí: v našich dnech jsou tyto básnířky, jakési to protichůdkyně Karoliny Světlé, nejnebezpečnějším problémem ženské lite· ratury, ať se již maskují novoromanticky dekoračně či na· turalisticky reformně (Karolina Světlá odkázala svým dě. dicům subjektivism naprosto jiný: onen, jenž touží po kázni a po ovládnutí, po prohloubení a zdokonalení, po vzestupu k vyšším hodnotám mravním). I v domě ženské kultury jsou příbytkové mnozí, a odkaz Karoliny Světlé mohou vykonávati i ty spisovatelky, které posvětily své dílo kladné tendenci společenské, ať sluje zušlechtěním rodině či prá. vem na dítě, i ony básnířky, které ženino já vedou po stupních estetické kultury k čistšímu a volnějšímu lidství. Arciť na jednu podmínku jest vázáno právo těchto tvůrkyň nového ženství dovolávati se Karoliny Světlé jako své pra· mateře a inspirátorky: za hlásaným zákonem musí státi celá osobnost, plná a nedělená, bez kompromisu a bez frasí, osobnost, která má odvahu své zásady žít. Teprve dnes, kdy z intimních osudů básnířky" Vesnického románu" jsou odhmuty opony a clony, vidíme, že i subjektivistky mezi našimi spisovatelkami patří k dědičkám odkazu Karoliny Světlé. Dosud byly mezi ně počítány pouze ony z našich auktorek, které své já přemohly a zároveň obohatily objek. tivním studiem, jmenovitě lidové duše a lidového bytu. Jedny z nich, povahy více smyslové a naivní, vrátily se takřka k metodě Boženy Němcové a pokoušely se zachytiti barevný obsah života venkovského; druhé, nadané spíše intelektuálně, vnikaly pod pestrý povrch do hloubek lidového myšlení a cítění a pokračovaly tak v postupu bás· nířky "Nemod1ence" a "Několika archů z rodinné kroniky". Velkými umělkyněmi staly se však teprve tehdy, když v románech svých při veškeré příkré objektivnosti podaly, nejinak než jejich velká učitelka, podobenství a příměr svého viastního, tragicky žitého a eticky zhodnoceného 85