Také Havlíček politik a novinář byl pmdký abezohledný protiromantik. Rakousko za předbřeznové reakce a za porevolučního absolutismu, jež Havlíček potíral krok za krokem, omamovalo se v tíživém, ba horečném svém spán. ku romantickými sny. Nahrazovalo si skutečný život vůle a činu malátným a konvenčním kultem rekonvalescentské citovosti; ježto mu byla úředně zakázána co nejpřísněji přítomnost a realita, konejšito se zádumčivou elegičností; ne· odvažujío se přimého pohledu na věci, kouzlilo si neorganické obrazy a žilo z vyumělkovaných tropů. Co v Čechách Tyl, Vocel, Kapper podávali v malém měřítku, to bylo náplní netoliko vídeňské poesie s Grillparzerem v čele, nýbrž i Vídně samé a její v'lády. A zdaž není to ještě dnes osudnou kletbou všeho, co tvoří úřední a r~presentační Rakousko? Havlíčkovo zásadní odmítnutí nečinného a odtažitého kvietismu v ikterémsi literárním posu&u bylo říznou odpo. vědí na monotonní radu reakčních vlád v Rakousku, jimiž vyhovávaly všecky národy a stavy: "klid jest přední po. vinností občanskou" ... do vody mrtvé a hnijící vržen byl kámen, kolem něhož šířily se vždy širší a wravější kruhy. A Havlíček séÍJm, stoje na břehu, neustával bouřiti stojatou vodu. Tehdy všaJk nebyl již kritikem slovesným. Ruka, ztužená v útoku na literáty a pisálky, odvážila se těžšího azávaž. nějšíhoboje. Zápas ten posud není dobojován, ale bijeme se v něm statečněji a nadějněji, víme-li, že douglasovské srdce Havlí<'íkovo nás provází. (Zvony domova, 1916, str. 69-83.) 59