k francouzským světicím a disputujíci o subtilitách bohosloví po způsobě Sol1bonny, měla shHžeti s výše obrovská katedrála, vyvrcholujíci architektonickou i myšlenkovou koncepci gotického a francouzského krále... Ale dóm svatovítský zůstal obrovským zlomkem, kouzelný sen o gotickém městě přehlušily bouře, dunící neodvratným triumfem střízlivého a příkrého křesťanství praktického, jež lépe hovělo slovanskému kmeni než francouzská kulturní pohádka .- Gotická duše Pt'ahy Karlovy, přísně církevní a společensky velmi výlučná, liší se podstatně od onoho životního slohu, jenž původně zkameněl v Prašné bráně a ve věžích mosteckých s celou jejich košatou, mladě pučící a marnotratně kvetoucí ornamentikou, s tou rozkošně fantastickou spletí motivů přírodních a architektonickýoh. RommÍme jen dopola velmi rozmarnému a ,světskému božstvu doby vladislavské, jemuž sloužil dychtivě jiskrný a oslnivý bakalář Matouš Rejsek a jebož chválu zpíval trodhu rozkoš· nický, trochu unuděný, trochu strojený básník časné renesance české, pan Bohuslav Hasištejnský ~ Lobkovic. Na t'ozhraní xv. a XVI. století byli všickni umdleni bouřemi velkých občanských válek a fanatismy příkrých náboženských koncepcí; prahli po klidu v existenci vyrovnané a barvité; dekorovali si život selankovitou přírodou a arabeskovým uměním; libovali si ve hře a v půvabném rozmaru; měli spíše smysl pro graciosní drobnůstky a podružné ornamenty, než pro velkou linii myšlenky a krásy. Tyto mírné ideály rekonvalescentní doby rozkvetly v gotice vladislavské, která svou chudobu konstruktivních myšlenek dovedla zakrýti ornamentálním bohatstvím baldaClhýnů, oblouků, sošek, fiál a květů, přechylujíc se ve zbožňování plně rozvité přírody mimoděk k renesanci. Ani tato gotika se nevyžila v Praze cele a její památky jsou v městském celku pouhými torsy, takže, tážíce se onoho genia loci po jeho vděkuplné podstatě, dostáváme odpovědi kusé a trhané. Zběsilost banausů a hmotařské podnikatelství nasadily všecky páky, aby nadobl'o vypudily z obvodu našeho města 38