IV. DUCH PRAHY BAROKN t (1915.) Jděme za zimního podvečera, kdy leží na střechách sníh a v duši vonné teplo vánoc, do chrámu svatého Víta; vyčkejme chvHe, kdy infulovaní kanovníci vždycky věrné kapitoly pražské půjdou do kaple svatováclavské, zpívajíce hymnus dvanáctého věku "Hospodine, ponill.uj ny"; vstupme s nimi do kaplé, abychom pozorovali, kterak dým liturgického kadidla krouží kolem útlých postav na freskách a kolem zářících ohrysoprasů a 3I111etystů ve výplních; toulejme se potom kolem chrámu, kde se mezi sněhem čemají vlídné květy fiál a obludné výsměchy chrličů a ohraťme se posléze ke kostelu svatého Jiří - kdo z nás neuvěří, že Praha má doposud gotickou duši? Veliký tvů1'Ce gotické Prahy, Francouz, jejž osud učinil vladařem severní říše, středověký ekstatik, posunutý až na rozhraní starého řádu, kdy praktické křesťanství a pohanská renesance ukládaly již o bezživotí církevně gotické kultury, Karel IV., jímán byl po celý život nevyléčitelnou nostalgií po domově svého srdce, po Paříži. Synovec francouzského krále a žák francouzského papeže připodobňoval Prahu neustále gotické metropoli nad Seinou. Francouzští architekti a sochaři vztyčili odvážné klenby a roztouženě štíhlé vížky ve středuzmohutnělého města i na jeho daleko posunutém obvodu; promítli stíny oblouků mostních i pfepychové věže při vstupu na Staré město na jasnou hladinu vodní; ·rozsvítili v ulicích m슝anských a kupeckých bílé arkýře zarostlé křehkým a lehkým lupením gotické ornamentiky • .• a na tuto lucemburskou Paříž, modlící se 37