tt1.nohé z barier nedávno zaVl"Ženýcll: autorita bible, jejíž výhradné pochopení přisouzeno rozumu vycvičenému ve školách filologických. Luther, jenž se nábožensky přerodil právě vášnivým prožitím bible, odkázal svým stoupencům učené studium jejího textu a schvaloval, když přítel jeho Melanchthon dopodrobna vypracoval plán pro výchovu výsadní hierarchie učenců 'biblických, v němž bylo dosti místa netoliko pro odbornou filologii, ale i pro zmodernisovanou scholastiku. Bystrý a kritický Melancihthon sám Đ mnohem dříve než blOtmniví hlasatelé ryzího evangelia nekaleného učeností a dokllrinářstvÍ1n - postihl, že se reformace ocitá teď na rozcestí a prožil na prahu dvacátých let prudkou krisi, kdy již již byl odhodlán zříci se humanistické kultury pro evangelické křesťanství, učenosti pro sy. novství boží, Erasma pro Luthera. Ale pak vytvořil jeho mírumilovný a poněkud střízlivý rozum ideál učené zbožnosti, který pohodlně smiřoval znepřátelené sHy mladé kul. tury, hově stejně Erasmovi jako Lutherovi - rozumářství Zil10VU udusilo náboženský cit, inspirovaný muž boží zase ustoupil bohoslovci vzdělanému v kázni kursů mluvnickořečnických i filosofických, duch se opět sklonil do jařma litery, jež ihránilo mu v příliš volných r02Jletech k trůnu božskému. Ale na vysoké učení vltembersiké, ohnisko tohoto polovičatého kompromisu, hrnuli se ze všech končin protestantského světa žáci a oddávali se dychtivě nové nauce. Mezi nimi ve čtyřicátým letech usedl také Jan Blahoslav, jenž z domova již asi znal ,rozpor mezi náboženskou inspirací a učeným ibohoslovím; prožívalať Jednota od svých začátků tento problém velminapiatě a bolestně. Přirovnal-li Blahos'lav ve skvělé a příkré karakteristicesvého osobního a zásadního odpůrce Jana Augusta k Lutherovi, leží na· snadě, abychom viděli v něm samém podobence Melanch· thonova: byl muž tiše pobožný, ale spíše učeneckého než náboženského temperamentu; díval se do světa a do života více vY2Jbrojeným okem dějepisce a filologa než jasnovidným pohledem důsledného myslitele; nedovedl rozlišiti básnic 22