pro český zpěv a pro hodnoty jím oslavované, získati ženy a dívky. Takto nadchází v třicátých letech rozkvět literárně-hudební romantiky české, která se končí vlastně teprve vystoupením Smetanovým; kromě počátků české opery, spojených nerozluč ně se jménem Škroupovým, vyznačují tuto naši literárněhudební romantiku i první snahy o umělou českou píseň, at jednohlasou ke kytaře neb spinetu, ať čtyřhlasou, později tak populární. Bylo by stejně neúplné jako nesprávné, kdybychom řekli, že básnictví naší české vlastenecké romantiky poskytlo hudebníkům své doby pro jejich písně jenom texty. Dalo jim kromě nich ještě dva další významné dary: umělecké východisko teoretické a celkové ovzduší citové. Hlavní tvůrčí zásadou, kterou se spravovali skorem všichni hudebníci této doby, bylo přesvědčení, že píseň jest tím dokonalejší, čím se více blíží zpěvu lidovému; nebyla to vlastně zásada tvůrčí, nýbrž naopak stanovisko napodobitelské, nesamostatné, neindividuální. Do hudby bylo však přeneseno z básnické krasovědy, kde nohsledové Herderovi a Brentanovi postavili li,do vou píseň za vzorný typus písňového umění vůbec: pro duchy opravdu tvůrčí, jakými byli Čelakovský neb Erben, znamenalo to lidovou píseň osobitě prožíti a přetvořiti, kdežto epigoni se spokojovali zevní, povrchní, snadnou a líbivou imitací. Omyl hásníků došel u hudebníků ještě stupňování. Od básníků převzali jejich hudební druhové také celé citové ovzduší, z něhož temení píseň. Duševní vlastí romantické poesie jest stálé rozechvění, které se zmocňuje jednotlivce ve styku s přírodou, aby se stupňovalo v důvěrném vztahu k milence neb k příteli a aby došlo vyvrcholení ve společenských kroužcích, zachvácených blahým vědomím souhlasu a jednoty. Takto se mění samotářská romantika, jíž jsme zavázáni za vytvoření nejčistších děl lyrických, postupně v romantiku společenskou, tak plodnou právě pro písňovou produkci a úspěšnou i při buditelské propagandě: hromadné city jako národnost a slovanství, kult minulosti a jazyka, přátelství a krajanství hoví nejlépe tomuto ovzduší, kde jednotlivce umlčuje pochybnost kritické soudnosti a kam se neodváží myšlenka závažnějŠí. Texty, k nimž sahali čeští komponisté od Ryby po Zvonaře a od Jelena po Gregoru, nenáleží k vrcholům našeho pi"edbI-eznového umění slovesného; naopak dostává se v nich slova du .2