duch. Hladká pláň, opět výraz čistě antický. Celá báseň dýše dokonalou pohodou lyriky Goethovy. 15. Na moři života. N ezhroženj, neohrožený. Celakovského statečnost životní má vždy náboženskou oporu křesťanskou. 16. Chvála mladosti. Hebe, nebeská číšnice bohů, bohyně mladosti. Fr. Bflý ve svém komentáři upozorňuje, že poslední sloha básně připouští výklad dvojí. Buď: básník se vzdává úmyslu opěvovati chvalozpěvem mladost a krásu Mariinu a přepouští úkol ten Marii, jež má děkovati jakožto vzácný květ vlasti, za svůj mladistvý půvab. Aneb: úkol oslavovati mladost pře~ouští básník růžovým rtům dívčím, aby poděkovaly za hojnost spanilých dlvek českých (za jarou tu úrodu, danou svému národu). .• 17. Oddanost osudu. Volné okruhy činnosti. Pustý darmochléb, ničemný člověk, který bez práce a užitku svůj chléb pojídá. 18. Minulost a dějiny vlasti. Tajné kobky, sklepení. Dávní láskou, dávnou lásku. Palacký. Poměr Celakovského k Palackému, zprvu nedůvěřivý a podezíravý, proměnil se zásluhou redaktorské nestrannosti, kritické velkodušnosti a lidské spanilosti Palackého ve vztah srdečnG úcty a oddaného přátelství, takže CeIakovský v listě Vinařickému r. 1837 vřele uvítal vydání prvního svazku Palackého "Geschichte Bohmens"; sotva vyšel druhý svazek, bylo v rukou čtenářstva i toto veřejné a básnické svědectví Celakovského. F. X. Salda ("Moderní literatura česká", II. vyd. 1920, str. 29) praví o této básni: "Celakovskv dovedl z českého v'erše bíti i plné těžké kusy hlubokého melodického t6nu. Měl i smysl pro velkost, ovšem pro velkost jadrnou a nepatetickou - k průměrnému duchu a způsobu německému cítil vůbec nechut". 19. Oslava pravdy (velice blízká znělce Kollárově "Nechtěj zoufat, když se prOti tobě", "Slávy dcery", III. 55, zde č. 24). Rozum, čisté lidství. Obě svrchované hodnoty věku klasicistického, budujícího na základech osvícenských. Medusy hadochvějné čupřiny, strašidelná bytost řeckého bájesloví Gorgo Medusa dovedla kameni ti pohledem své hlavy, jejíž vlasy byly vesměs z hadů. Bezectní zlosynové, nepHtelé pravdy. 20. Hry a hra. Capart, nicotka. Měr vyšších cílů. Hříčka v koule. kulečníku. Vtipnou hru nehrá-liž dosti čas s tebou. "Cas pořád s námi si hraje. Odchylně od lidí ve hře si libujících, neraduje se v~ak, vyhrá-li sám, nýbrž když jest obehrán. Pak jsme na něm vyhráli my. jsme pány času." (Fr. Bílý.) Smeti akk. plur. smetí. Staré děti. Dětinští lidé, kteří si bez účelu hrají živlltem. 21. Chvála jazyka českého. Ušlechtilé úrody, racy. plemene. Plaše, nezkroceně. Na vzduch sází, do vzduchu vyhazuie. /teckým taktem tancuje, čdtina schopná také prosodie časoměrné. 22. Umění slova. Klasický požadavek shody mezi obsahem a formou platný stejně pro básníka, jako pro učence, který i v díle vědeckém musí dbáti půvabu a správnosti podání. Přidej soli, medu: sůl, attická vtipnost; med, slohové podání lahodné jako med včel z Hymetu. 23. Rozloučení. Věrnost v životě a proměna v umění jsou básníku stejně potřebny, proto Musu. chce vyhledávati stále v jiném šatě. Ličina. ~kraboška (rusism1Is). Touha vede do jiných záhonů mně .květinných, Msn{k se chce obrátiti k jinému oboru literárnímu; ale brzy zmlkl v poesii nadobro. Kvítí. Ze stočtyficeti epigramů "Kvítí", jejichž první ukázky Celakovský shrnul do II. vyd. "SmHených básní" r. 1830 a z nichž jest patrno, jak básník ve svých elegických distiších, podnícených vzorem Goethovým, postoupil až ke kouzlu řecké anthologie, platících Herd.erovi - na rozdíl od Lessinga - za vzor pro epigram. Jemný cit, obestřený básnickou nálodou, zhuštěn jest tu s půvabem výrazu do úsečné formy, často dvojdílné a zbudované na obdobě lidského života a říše přírodní Rozbor těchto i ostatních "nápisů" Celakovského ve srovnání jednak s Kollárovou praksí, jednak s Herderovou teorií, viz v Jakubcově studi 146