uosti, jevící se od Goethovy pfedlohy k jeho zpracování, jest u Kollára pak dovršen. 2.7. (III., 89, z r. 182.1.) Láska na věčnosti. Aě sonet jest jil z prvního Kollárova souboru, vidíme již na něm petrarcovskou a dantovskou snahu o platonické zbožnění lásky a její pfenesení do oblasti nadpozemské. Zde mluví k básníku Mína, opírajíc se o slova slavné Mignoniny plsně od Goetha "Kennst du das Land", ale proti živé a srostité názorovosti Goethově, podává český básník obrazy abstraktní a uměle zosnované. 2.8. (III., 110, Z r. 1832..) Slovanská budoucnost. Prorocký obraz skvělé budoucnosti Slovanů za sto let, zrozený jako protest proti tísni let tficátých. Na základě takových pfedpovědí bývá Kollár označován jako duch věštecký a Sv. Cech, jeho žák a pokraěovatel, ho jmenuje v "Jitřních písních: "duch věští orlím vzletem, jenž stavěl svorné lásky chrám všem velké Slávy dětem". O sto roků = za sto roků. Na vzor potopy = tak jako potopa. Křivé Němců ,~ chopy = kfivé pochopení Němců. 2.9. (111., 117, z r. 182.1.) Krása soustředění.' Opět jako svrchu znělka č. 10, projev mladistvé moudrosti životní, zakládající se na klasickém úsilf o harmonipleneseném do oblasti mravní. Pableskove tleli, paprskové doutnali, planuli. Též tomuto sonetu se na uved. m. str. 42.4-42.6, dostalo od Oto Bleziny nadšeného výkladu. "No, víte, toto dát mladému člov'ěku s sebou do života, že je potřebí soustfedit své snahy, nerozkouskovat svou práci, nedrobit sebe... že úspěch, dojití dle, že mu není zaručeno, než když ten jeden vyvolený a nejvlastnější cíl bude mít stále na očích - to není málo". - Víte, v tom rádo nebe dává dojít dle - to: rádo - v tom je něco. Men~í Msník, menší duch by řekl jen, že nebe dáv'á dojít cíle. Ale v tom rádo je lečeno tolik, jako že nebe je ve spojení s dílem člověka, a je v tom tolik utěchy... A pak, kdyby se i ten úspěch nedostavil - i s tím dlužno počítat - mužně padnout není menší chvála. Jaká útěcha i v těch slovech!" 30. (IV., 4, z r. 1830') Vstup do slovanského nebe. Na rozdfl od předchozích zpěvů, kde básník za průvodu Mflkova sám prochází slovanskými kraji ve zpěvu čtvrtém, nazvaném Lethe, Slávy Dcera, vstoupivJf na nebesa, posflá básníkovi listy o slastech oslavenců v slovanském Nebi. Zde monumentální nápis nad bránou Nebe, v staroslovanském písmě kyrilském, jež spojovalo jihovýchodní Slovany a na čas i část Slovanů západních v celek (nad bránou pekla nápis v glagolici, která Slovany rozlučovala). Nápis svým výmluvným důrazem, uUzkou slohu na latině vychovaného. Světozvučné chvalozpěvy, chvalozpěvy, znící po celém světě. Slávu a s ní slast i svobodu, básníkem zřejmě zamýJlená aliterace, jakož i rým svobodu - národu stavějící do vedového důrazu slova nejvýznamnější. 31. (IV., 2.8, z r. 1831.) Oslava Celakovského, který r. 182.9 upoutal celý probuzený národ svorně svým mistrovským "Ohlasem písní ruských". Výborně se podařilo Kollárovi postihnouti mladistvou, hudební a kvetoucí gracii jeho básnického protichi\dce. Cestil = cestoval. Ochlácholena = okouzlena. Před mistrovský, Celakovský, jeden ze zvláště vfmluvných dokladů, jak Kollár do rýmů vkládal slova významná, s neobyčejnym štěstím také jména vlastnI. 32.. (IV., 83, z r. 1832..) Safařtk a Jungmann. Sonet myUen jako rozhovor Slávy dcery s její matkou Slávou o dv'ou nejdraHfch zjevech národního obrození, stejně vynikajících povahou i učeností, o Slováku SafaHkovi a Cechu Jungmannovi ("nic víc nad ně nemiluji"). Sama SláNa jim a jejich peru pleje věěného trvání na zemi. 33. (V., 25, z r. 1832..) Vstup do slovanského Pekla. Nápis i popi~ brány pekelné, uvádějící do Acherontu, jsou upraveny v pfísném paralelismu stejně jako ve zphu předdlém vstup do slovanského nebe; i o Acherontu podáv.i Slhy dcera básníku zprávu. Nášlapník, otrok, sluha. Proti svobodě, která se IV. ne 134