erotických básní na Mínu, bez jakéhokoliv alegorického záměru, ale ji! v ní patrno, že básník si smyslový dojem uměle stylisuje a pozemské okouzlení promítá do tuchy smrti. Proti názornému pllvabu modrého zraku, obrážejícího nebeský blankyt v sloze první, mluví hned druhá sloka o účinu mravním "živé školy cnosti". . 7· (1., IlO, % r. r821.) Miluješ-li vll$st svou vlce nežli Mínu? Babigora, horská skupina v polských Beskydách, zde vůbec za Tatry, domád horstvo básníkovy vlasti. První duch jest genius vlasti, s mečem na její obranu. Druhý duch. Milek s šípem lásky. Z tam těch břehů. tobě známých t. j. od Sály. ZvMJtní místo této i výrazově dramatické znělky v. "Slávy dceři" vystihl Otokar Fischer v stati "Kollárllv sonet" ("DuJe a slovo", 1929, str. 241 a 242): "Je to známá báseň o rozporu a smíru mezi city vlasteneckými a milostnými. VnějU vede vJech čtyř slok jsou šestistopé (jindy venkoncem pětistopé). Zbývajících lest vnitřních má normální rozlohu, ~tistopou. Běží tedy o promyUenou úchylku pravidelného obrazce, a nepochyblme •• si dohadem, že koncepce spadá do doby nejranějšího Kolárov'a experimentování. Ale ještě něčím vypadáv6. znělka o vlasti a Míně z ostatního kontextu. Jest to jediný doklad diah~u podaného po způsobu dramatickém, t. j. scénickým rozdělením mluvídch osob." 8. (1., 124, z r. 1821.) Zal z loučení s Mínou. Také emfatický cit Kollár ovládá rétorickými prostředky, jako řečnickými otázkami, anaforami, asyndety, typisujíd stylisad dějišť šťastné' lásky. Hrůza dnová = hrůza tohoto dne. 9. (1., 127, % r. 1832.) Nikdy nezapomenu. Nahromaděné paradoxy a zároveň nadsázky, jimiž spiJe řečnicky naznačuje Kollár nemožnost zapomenouti na milenku, jsou, jak ukázal L. Brtnický v Listech filologických 1903. str 43. ohlasem populárního místa % 1. Eklogy Vergiliovy; Vergilius a Horatlus působili z antických básnfkll na Kollára nejhloub. Srovnáme-li předenou znělku z r. r8n s dmto sonetem z r. 1832, rázem poznáme, kterak během času, zákonem vzdálenosti, rozumovou činností se postupně u KolUra mě'1il citový silný zážitek v pouhé téma básnické výmluvnosti, rozváděné s působivou, ale chladnou virtuositou. 10. (II., 8, z r. 1822.) Zivot má být dílo vlastní' duše. Klasicismus se nespokojovat tím, aby vnáJel zákon a řád do díla uměleckého, nýbrž chtěl jim ovládnouti také mravní život člověka. I ukládal básníkllm, aby pravidla o tom, stejně jako spisovatelé antičtí, vyjadřovali formou slovemou, pro něž se hodil zvlá!tě sloh pateticko-řečnický. To dovedl, právě jen Kollár skvěle, posilován svou mravní opravdovostí, kazatelským zanícením, biblickým vzděláním kněze z J)'?volání, ale i z v:nitlní potřeby. Tyto meditativní mravoučné znělky (viz dále i č. 18, 24, 29), skládají podstatnou č!st "Sl!vy dcery", a n!rodní obrození jim po právu přisuzovalo nemalý význam a poslání výchovné. II. (II., 37, z r. 1824.) Tichá a zpěvná povaha slovanská, půvabný doklad mírumilovnosti dávných Slovanů, jež však byla pouhým dohadem romantických dějepisců. Příběh zachovaný k r. S90 byzantinskými historiky, poznal Kollár z Karamzina; vypravuje se o Slovanech pobaltských. Citara, strunný nástroj národů klasických, starým Slovanllm asi neznámý. u. (II., S6, z r. 1824,) Budoucí Slavie. Doklad Kollárovy rozvahy a moudrosti politické. Holomci, chlapi. 13. (II., 88, z r. 1832.) OslaVI$ slovanských předků. Monumentalisujíd výraz pro kult tradice, vyvrcholený paronomastickým refrainem, Vlastenci = rodáci. Obelisk, pamětní sloup řecký, tvaru jehlancovitého. Blysky = lesklé památníky z; porculánu. V závěru oblíbená Kollárovi oslava rozlohy Slavie. 14. (II., 99, z r. 1824.) Návrat do vlasti. Tato, i následující znělky (IS, 16, 17), iSOll ohlasem Kollárovy druhé návltěvy Prahy z jara r. 1819 a Cech v~bec a plesně dýchají radostí, vzbuzenou českým hnutím buditelským. Zde se k apostrofě vlasti, pojí vášnivé prožitý kontrast slavné minulosti a nynějšího úpadku * 131