toho i výcvik dotud neobratného ducha českého ve vědách národu úplně cizích, v estetice, poetice, filosofii; vzpomeňme si, s jak rozhorlenou opravdovostí zaznívá z prešpurských "Počátků" požadavek národní vědy a naukové literatury české! O třetí složce českého klasicismu, praktickém heslu národnosti, spojeném u Jungmanna jako Marka, Kollára jako Hollého, Šafaříka jako Čelakovského s myšlenkou slovanskou, netřeba zvláště mluviti - provázíť celé naše obrození, Dobrovským a Puchmajerem počínajíc. U klasicistů našich se jeví však poněkud iinak než v pozdější romantice, ač klasicista povahou a vkusem Celakovský stojí právě v této věci spíše v táboře romantickém. V úseku tuto karakterisovaném se ještě neztotožňuje lid a národ, a teoretikové i praktikové tehdejší jsou daleko toho, aby pravé národní básnictví shledávali v napodobování a slohovém přejímání lidové písně. Kollár a Šafařík projevují pro ni sice - a to i jako sběratelé - živý zájem, ale nikde se k ní výrazově a slohově nepřiklánějí, a rovněž oba teoretikové, Jungmann a Palacký, nikdy jí nevystavují jako vzor; v souhlase s nimi se v této věci nejuHí škola Jungmannova, Marek a Polák, zcela rozcházejí s jungmannovci vzdálenějšími, s Hankou a Čelakovským, horlivými a plodnými propagátory romantické nauky o příkladných hodnotách lidové písně. Nebylo to českému klasicismu na prospěch, ba v "Počátcích" to pfivodilo jednostrannost značně osudnou. Celý básnický jazyk klasicistického období českého zůstává v důsledcích toho výhradně retorický a nikde se nepropracovává ani k hudební melodičnosti, ani k malebné barvitosti - to zůstalo vyhrazeno romantikům, v jejichž čelo se v této příčině staví František Ladislav Čelakovský, s janusovskou tváří klasicistickou i romantickou zároveň. Ještě jiný rys liší české klasicisty od tábora romantického: milujíce nadevše antiku, nejeví valného nadšení pro středověk a zvláště nikoliv pro jeho katolicko-feudální složku; nikterak netouží po obnově minulosti a jejích řádů, a proto se nikdy nenabízejí za spolupracovníky reakce jako tak mnozí romantikové němečtí a francouzští. Projevují-li politický obdiv pro nějaký útvar minulosti a utíkají-li se k němu v tajné svatyně své mysli z tísnivého absolutismu těžké éry františkovské a z oslabujícího ducha Svaté aliance, jsou to státní formy posvěcené antikou, řecké republiky, občanský rozkvět :Ríma předcísařského - jedním slovem empíre vyjadřuje v oboru politickém jejich klasicismus. Toto heslo pro ně jest vůbec příznačné, ježto znamená na naší půdě v okruhu výtvarného umění a hlavně světského stavitelství právě ono názorové a estetické ovzduší, které literárně jmenujeme 12