naši předkové zvláštní zálibu jak svědčí příběhy lana Palečka, historky o Enšpiglovi neb o Kocourkově; také ft B. Němcové najdeme šprýmovné povídky Čert a Káča, Chytrá horákyně, Strejček Příhoda, O hloupém Honzovi, Chytrost nejsou čáry, Kdo sněd holoubátka? a j. A. Wenig spojuje tyto veselé báchorky ve větší cykly, kde jednotlivé povídky navzájem souvisí, a jestliže ještě některý sourodý kreslíř, af bratr losef, Artuš Scheiner neb losef Čejka, doprovází text rozmarnými obrázky, má knížka u mladých čtenářů vyhráno, af se jmenuje K o c o u r k o v , Č e r t o v i n y, Z v í ř a t a a l o u p e žní c i, Zlá man á L hot a nebo Čar o v n Ý k oře n . ''', Vypravovat podle cizích vzorů, dovedně kombinovat, samostatně vynalézat pohádky a báchorky, Adolfa Weniga nikdy neomrzelo, jako ho stále těsí literárně sahati do zásob dětských vzpomínek, křísiti si v mysli a čtenářům v představách rodnou školu, chrámový kůr, pošumavský kraj, zapomenuté zkazky a zvyky, posvátné legendy a to mírně elegickým tónem a s věčným podivem pro všecko rázovité a osobité. Avšak nejvlastnějším jeho vypravěčským oborem zůstává přece jen pověst. Adolf Wenig, životním povoláním učitel, dobře ví, že se v každém oboru mistrem stane jen ten, kdo v učebných letech býval horlivým žákem, a proto se také sám snažil seznámiti se se všemi předními mistry pověsti v naší literatuře. Zajímali ho ovšem hlavně vyprávěči novodobí, kdežto odkaz starodávných kronikářů, Kosmy, Dalimila, Hájka z Libočan, jimž děkujeme za uchování nejdávnějších pověstí, přijímal již prostřednictvím pozdějších spisovatelů. Ale neušlo mu ani, s jakou starožitnou jadrností dovedl znalec archivů i zevních forem dávného života, losef Svátek, vzkřísit celý tlum místních pověstí staropražských, ani s jak pádným a prostým důrazem slavný dějepisec hradů, zámků a tvrzí v Čechách, August Sedláček, uměl obnoviti odkaz rodových a erbovních pověstí. A ovšem, byl to především klasik svého oboru, Alois Jirásek, jehož proslulé Staré pověsti české se Adolfu Wenigovi staly vzorem od svého prostě velebného přednesu přes citově a mravně výchovné poslání až po jedinečné umění, povznésti všecko dění místní k výši významu obecně národního. Adolf Wenig se prokázal důstojným žákem a pokračovatelem svých učitelů, sotva se v oboru pověstí pokusil sbírkami B o h a tý rské zvěsti, Pověsti o hradech, a Kyticeyověstí. Starým pověstem pražským přibyly nejprve Ceské a posléze Moravskoslezské pověsti, kdežto vážný Blaník a rozmarný Žito čaroděj z Prahy lucemburské seskupují látku kolem pevného bodu, onde místního, tuto osobního. Pražské i ostatní české, moravské a poslední dobou také slovenské pověsti ve Wenigově podání mají hlavní přednosti jeho pohádek. Ze spleti motivů vybírají pevnou rukou dějové pásmo základní a propracovávají 7