VUJI neJvlce ze své osobitosti, ba, že mnozí autoři později proStě rozvíjejí to, co napověděli na samém prahu svého působení. Nelze toho ovšem zevšeobecňovati; platí-li to z Májovců do jisté míry o pflegrovi neb o Hálkovi, nelze toho o N erudovi nikterak tvrditi. S tímto postupem souvisí u Jaroslava Vlčka také, že v kapitolkách Z počátků naší poesie moderní, vystupují z družiny Máje jenom ony osobnosti, které se v padesátých letech a to hlavně za kritických srážek a v literárních polemikách jevily v popředí mladé generace, hlavně G. pfleger-Moravský, Vítězslav Hálek, Jan Neruda, z menší části i Karolina Světlá. Naopak ti, kdož se k Májovcům přidružili později nebo v začátcích, nebudili valné . pozornosti, na př. Adolf Heyduk, Zofie Podlipská, Bohumil Janda-CidliI1ský, iÍAI~s Vojtěch Smilovský v kapitolách se neobjevují ani v nápovědech: nestojíme v rozkvětu, nýbrž teprve při rozpuku školy. Jest velice zajímavo i poučno sledovati, kterak Jaroslav Vlček, badatel přísně objektivní a zakládající své výklady stále na přísném studiu pramenném, přece jenom mimoděk dává najevo stupeň svých sympatií k autorům, jichž nemíní souditi, nýbrž které historicky, někdy až psychologicky vykládá. V souhlase se svou generací, která potleskcm přivítala Macharovo příkré a chladné zhodnocení významu Hálkova, soudí o básníku Alfréda krajně zdrženlivě, kdežto o Janu Nerudovi promlouvá s nepokrytým nadšením, ulamuje hroty i výtkám nejvíce oprávněným. Silný prvek romantický, patrný již v začátcích Karoliny Světlé, mu tuto velkou spisovatelku značně odcizuje, takže Vlček nikde o ní nepromlouvá s obdivem, jakým vždy doprovázel její družku a sokyni Boženu Němcovou. A ježto populární dějepisec a kritik Jakub Malý stál od dob Máchových a Havlíčkových trvale v táboře konservativním, ne-li reakčním, nesnaží 8