začíná tam, kde se objevují nové myšlenky, plynoucí z celkové situace kulturně politické a vyjadřujíce ji; literární formy jsou mu výrazem těchto ideí, ale samy znamenají cosi' odvozeného a druhotného. Takto poznáváme i z tohoto nevelkého cyklu studií základní rysy Vlčkova názoru i jeho literárně historické metody. Vyznavač vědeckéhli> i filosofického positivismu, horlivý zastánce demokratických i konstitučních zásad v politice, ctitel rozumu a kritičnosti se odvrací ode vší romantiky k novodobému vývoji myšlení a života. Tu dbá především stránky ideově obsahové, čině ji hlavní náplní svého literárně historického podání. Vysledovav politické a kulturní podmínky myšlenkového ruchu, vyšetřuje nejprve ony vůdčí ideje, které dávaly celé době hromadný ráz a teprve pak ony, jimiž se jednotliví spisovatelé individuálně vyznačovali - osobnosti se odrážejí vždy od kolektivního pozadí dobového. Odsud plyne také, že si Jaroslav Vlček se zvláštní pozorností dopodrobna všímá zjevů, které mohou o ideovém ruchu nejbezpečněji poučiti, literárních diskusí a polemik, kritických sporů a osobních rozepří a že také básnická díla rozbírá především myšlenkově. Casto mu při tom uniká stránka slohově formální jakožto projev uměleckých osobností a rovněž psychologický vznik básnických výtvorů, rodících se netoliko z plnosti dobové situace, nýbrž především z vnitřní nutnosti a osudového napětí jejich tvůrců. Přes to dovede J arosla v Vlček občas výraznou a stručnou karakteristikou vystihnouti i čistě literární povahu rozbíraných básní neb knih. Vlčkův badatelský plán, prostuhovati a vyložiti jenom prvopočátky literární činnosti českých Májovců, byl dojista vhodný a šťastný; jeť odedávna v slovesném badání známo, 'že právě v prvním rozpuku nadání a tvoření spisovatelé zpravidla proje-