H5 tísně, jak je ze staršího pokolení vyrazili Svatopluk Cech neb Julius Zeyer, vracejí se i u Sovy. Jeho politická píseií jest prudLl improvisace vášnivě pobouřeného citu a krajně vydrážděného vzdoru, improvisace, jež jako každá pravá politická chanso:Ja předpokládá davovou resonanci, tisícihlasov)r ozvu k, citovou spolupráci posluchačstva, strženého suggescí. Tu jest Sova protinožcem Machara, kritisujícího, ironisujícího racionalisty: Machar promyšleně bojuje, Sova rozvášněně útočí. Nejednou podal Sova v těchto improvisacích místo kalené ,a Lezpečně tnoucí ocele pouhou nezpracovanou rudu neb i, prázdné strusky; tak "T ř i z p ěvyd ne šků i z í t ř k ů" působí více než kterákoliv z jeho knih dojmem provisorních skizz. Ba zdá se, že neměly a nechtěly býti více: j sou patrně ukázkami z dílny umělce pracujícího na knize definitivní a vyhraněné krásy, na "D obr od r u ž s t v íc h o dvah y". Umělecky stojí toto nedoceněné Sovovo dílo velmi vvsoko: básníkovi zdařila se poprvé synthe~a obou tvarnÝch princiD11 jeho slohu. melodického i plastického, takže lyrické bal1ady mají zároveň písňový let a zkratkový sevřený výraz nesen jest okouzlující náladovou hudbou. Antonín Sova podává se tu celý. Vedle