21 a svět", svou vzletnou pout od h\(ězdy k hvězdě, IOd rozžhavené koule vroucí hmoty k prvotním útvarům ílstrojného života na zemi. . Ale Neruda nesdružuje se s mladšími a teprve hledajícími druhy toliko v hymnickém myšlení, nýbrž osvojuje si také jejich slohový výraz a opouští tím na čas svůj vlastní, originální zpusob básnický. Dosavadní lyrika jeho byla málomluvná a stručná, jako bývá veškeré básmctví obrácené do vnitra a hledající ve světě smyslů především obdoby a podobenství pro život duševní: chtěla nejmenším počtem slov vyjádřiti pokud možno nejvíce obsahu citového. Nehlučela skvělými větami, nýbrž napovídala spíše; nezpívala v hlaholných rytmech, nýbrž zajíkala se; neohlušovala čtenáře přívalem obrazů, nýbrž šeptala. Nyní však stal se' Neruda dočasně řečníkem v poesii. Siroce a pestře obměňuje myšlenku v složitých řadách veršové ornamentiky; kupí výkřiky, řečnické otázky a apostrofy; libuje si v jakýchsi obrazech freskových velkých obrysů, které útočí na čtenářovy smysly. Neruda, jenž sám druhdy př'ekládal z francouzského arcimistra tohoto slohu v,erbalistního a řečnického, z Viktora Huga, a 'který později vítal na český Parnas Hugova věrného žáka a následovníka, Jaroslava Vrchlického, zúčastnil se v "Písních kosmkkých" takto též toho, co bylo bystře nazváno "sezápadněním a zmodernisováním českého kulturního svetaa největší revolucí v něm" Ukázal tak, že 'nezůstal nikterak ,opožděn za rozvojem českého slovesného umění, osvědčil svrchoIvané mistrovství ve velmi složitých a obtížných útvarech básnických, ale - nešef později dále touto drahou, vedoucí přece jen stranou z vlastni jeho oblasti poetické. . . Již' v "Písních kosmických" čte se několik básní, jež přímo ukazují k nejrázovitější lyrice Nerudovč,