i ij kého citu b:isníkova a mění se v účinn)' prostředek veřejné agitace. Avšak Drávě mnohá z těchto tendenčních a národně výchovných "Písní kosmických" si dobyla přístupnou jasností a pádnou důrazností ce~u k srdcI i lidových vrstev, a bývá častěji citována i přednášena než· leckteré číslo, hluboké svou silou prožití a žhnoucí vnitřním ohněm. Znalci dak ani na okamžik nebyli na pochybách, že nad ch~ nsónami nejpopulárnějšími vysoko se básnickou cenou . tyčí ona stručná báseň, která začíná smělým obrazem "Aj, tamhle c1římavých jiskerek jak když ruIkou rozhodí květů, to letí prostorou 'kometa" a která končí jásavou slokou vnitřního osvobození:. "Srdoe celičké vystláno nesmrtelnosti kvítím co potř-cbuji já věčným být, když věčnost již teď procítím!/I Nerudův titanism, ktery propuká v této řadě básní, spřízněn jest co nejúze s hlubokým pohnutím citovým, jež se zmociíova!o srdce básníkova při Gumě Inad krásou vesměrné stavby neb zvláště přI zádumčivé úvaze 'O velkých událostech, kterými skončí některé dějství odvěkého dramatu 'kosmického. Oslněn a okouzlen nekonečným bohatstvím 'krásy ve veškerenstvu ("Poeto Světe l"), vzrušen až do samých kořenil bytosti silou a věčností bolesti v lidstvu, na zemi i v kosmu vůbec ("Promluvme sobě spolu"), pohnut až k slzám tragickými událostmi roZkladu, zmaru a smrti v sluneční soustavě i mimo ni daleko za hranicemi častí' postižitelného člověku ("Měsíc mrtev", "Přijdou dnové, léta, věky, věki'1v' v,ěky" , "Až planety skl'esnou k slunci zpět"), oddává se básník vášnivému citu, hromadí obra~ mohutných obrysw a sytých barev, stává 'se nadšene wýmluvným 2·