48 zápasů za hodnoty pochybné, ukazuje se Vocel Kollárovým epigonem, pro nějž dějiny české jsou pouhou složkou ve- vývoji Slovanstva, zobrazovaného tu ve velikých syntetických výjevech, ale prová~eného tesknou dumou childeharoldovskou, která'\yla přešla do "Slávy dcery". Vocelovo vidění dějin není ani tentokrl\e myšlenkově hluboké, ani politi~ky vyhraněné: abstraktní humanitá s vzdělanostními ideály osvícenskými pojí se tu s romantickým kultem národnosti, a syntesou těchto myšlenek vyznívá pak celá báseň, když Jan, osvobozen láskou Ludmilinou a dějinným názorem z moci Duchamorovy, stává se jako český vynálezce knihtisku buditelem lidstva i svého národa v duchu pokroku osvětového. který ma nahraditi staré hodnoty náboženské a zároveň čeliti materialistickému naturalismu. Úctyhodný ve svém základním pojetí velkorysém, byť přejatém z ruky geniovy azna~ně proti němu oslabeném, má "Labyrin1: slávy" přednosti i nedostatky básnictví dialektického: patos myšlenky není provázen dostatečnou životností; postavy, jež jsou hlavně ideovými funkcemi, mají málo teplé bezprostřednosti a místy se sesýchají v prázdná schemata, což platí ještě více o Ludmile, než o Janovi; řeč skrovně výrazná nekarakterisuje, nýbrž jen dokazuje, horlí, poučuje. Vzletu, jímž "Labyrint slávy" unáší, se podivujeme, ale při tom toužíme po pevné zemi, aby s námi na ní stanul básník příliš abstraktnÍ. Vocel sám pokládal své básnické poslání "Labyrintem slávy" za dovršené a jen zřídka pocítil ještě za svého d.louhého dalšího působení slovesného potřebu sáhnouti k verši. Učinil-li to, byla to spíše básnickii publicistika než vlastní poesie. Nejsou však bez několikeré zajímavosti jeho verše na rozloučenou. V témž ročníku "Časopisu českého musea", který obsahuje nejvíce jeho revuální žurnalistiky, r. 184[1 otiskl dva cykly časových básní "Před březnem r. 1848" a "Po březnu r. 1848", do nichž soustředil jednak temnou, dusnou a beznadějnou náladu reakční, jednak plesné, jiskrné a opojné dojmy revoluční, obé se značným stupněm básnické sugesce. Nemluví tu politik pevného programu, nýbrž kulturní a humanitní horlitel z "Labyrintu slávy"; neozývá se zde havlíčkovská kritika nýbrž vocelovský tendenční důraz; neoslovují nás konkrétní zjevy, nýbrž ocitáme se v pomyslech zcela všeobecných. A hle, ve chvíli, kdy nový obsah jest vším a kdy se formy zdají zbytečností, vyčerpává se učený znalec poesie vynalézáním a broušením východních i západních forem složitějších, krouží kancion, notuje kancónu, skládá sestinu a piluje ghasel ... pro tyto formalistické hříčky má dosti času i pohody ve své studovně, kam patrně nezaléhá hluk s barikád. Tak i v hodině rozloučení s poesií, kdy kolem něho všude duní a víří mladý svět, jest Jan Erazim Vocel, konservativec a estét věren sobě: prožívá zá~asy a otázky přítomnosti, ale dostává se k nim obrazy, děj i a formami minulosti; vnáší do básnictví spíše