47 materialistický a světoobčanský zloduch, pohrdající národno,stí i náboženstvím a vyznávající postupné vítězství natura1ismu a hmotné civilisace, není stejně jako Mefistofeles, samostatným démo!lem, stojícím mimo Jana a usilujícím oň, nýbrž ztělesněním jeho vlastních pochyb, pokušení, úzkosti, temnou částí jeho duše, jeho oživenou krisí, jak ji Vocel sám prožíval za nutkání dobových myšlenek 40. let. Touto g::lethovskou koncepcí dosáhl Vocel konečně toho, čeho marně hledal v "Meči a kalichu", vnitřní jednoty pro svou báseň: děj není dílem nadpozemských mocností ani zevních historických podmínek, nýbrž tvorbou vlastní duše, která roste a se vyvíjí; jest již podružností, jestliže vykoupení Janovo ˆ opět s příklonou ke goethovskému motivu Markétčinu - organisuje a dokonává žena-panna, když Jan vlastní silou v sobě překonává Duchamora. Je-li Ducha-mor přece jen Mefistofelem, bez goethovského sarkasmu a humoru a ve zmenšeném formátu s časově střiženým programem v duchu 40. let, není Jan arciť postavou faustovskou. Voce1 sám zdůvodnil velmi přesvědčivě, že a proč jeho hrdina nemá ani kapky titanské krve Faustovy, zůstávaje stále jen průměrným mladým idealistou, avšak neuvědomil si při tom sám základního rozdílu mezi faustovským dramatem a . svou řadou obrazů. U Goetha děje se Faustův výkupný vývoj tím, že se Faust dějů, do kterých jej jeho démon zaplétá, účastní celou bytostí a zvláště také podílem volním, který se stále stupňuje až k velkému závěrečnému hrdinství energie sociální - Goethův "Faust" jest velezpěvem vítězné vůle a snahy, vedoucí k vykoupení. Vocelův Jan však naopak - zprvu bojovník, později čím dále tím vice povaha výhradně kontemplativní, - jest sváděn a pokoušen pouze událostmi a příběhy, ke kterým trpně přihlíží, nezasahuje do nich ničím a konaje tedy' pout dějinami jako dantovský divák, nikoliv jako goethovský voluntarista ... jak přiznačno pro čtyřicátá léta v Čechách i pro meditativního Vocela, učence a pozorovatelel Historický rámec, do něhož Vocel zasadil své vidění zápasu mezi požitkářskou nevěrou a idealistickým činorodým kladem, mezi naturalistickým hedonismem a nadosobní obětavostí, mezi beznárodním a nenáboženským hmotařstvím a národně výchovným osvětářstvím, dán byl jak osobními sklony tak celým obsahem českého obrozenÍ. Děj počíná se tam, kde se "Meč a kalich" končil, v době tragického rozkladu Táborstva, nyní i mravně hodnoceného otázkou, zda byl oprávněn bratrovražedný zápas za víru, kde syn stanul proti otci, bratr proti bratru, a z této bolestné otázky temení namnoze vnitřní otřesy Janovy. Jako v mladistvých povídkách Voce1ových tak i tuto zobrazují se, často teplými barvami zasvěceného starožitníka, všecky duševní a kulturní proudy doby tak složité a přechodné. Když pak v druhé části knihy popřává Duchamor Janovi prožívati dávnověkost, která se samému duchu negace jeví marným sledem bezvýsledných