46 jemné a pochybné,' kde naivní výklad osobními motivy a stálý zájem o děje vojenské nedopustil zastaviti se u náboženských zdrojů hnutí, a kde jednostranný individualism vůbec nepřihlédl k lidovému rázu táborství. Veršovec-kronikář slyší hučeti kolesa bitevních vozů, šuměti válečný sbor a jeho píseň, kázati a povzbuzovati kališnické kněze. a leccos z této směsice zaléhá do jeho neuspořádaných veršů. ale nikde nenaznačuje čtenáři, odkud temení tento příval dějinné velikosti a krásy, tak nepodobné gotickému duchu předchozího období lucemburského. Proto nedovedl Vocel také, na rozdíl od současných liberalistických básníků českoněmeckých, najíti vůbec spojitosti mezi emancipačním duchem XV. věku a svobodomyslným usilováním moderního lidstva a utkvěl, podobně jako v "Přemyslovdch", na národnostní a historicky výchovné tendenci, přednášené někdy elegicky, jindy s nadnášeným patosem. A přece, přese všecky tyto mělkosti myšlenkové, přes suchost podání. přes nedostatek životnosti značí "Meč a kalich" značný pokrok proti po~ ulárnějším "Přemyslovcům". Zavrhnuv mechanické navlékání historických drobných romancí na společnou nit. usilujenyníVocel o skutečnou básnickou komposici, které mínil dosáhnouti tím, že si celou knihu rozložil do čtyř samostatných cyklů "Alžběta a Jan". "Václav IV.", "Mstitel" a "Poslední sen". Uprostřed těchto cyklů pokoušel se, seč byly jeho slabé síly, narýsovati vnitřní vývoj hrdin, ukázati k pozemským i nadzemským podmínkám jejich činů, osvětliti s několika stran jejich jednání, ale nebyl doposud zralý pro ten to čestný úkol komposiční. Proved.l jej teprve r. 1846 ve svém posled.ním d.íle veršovaném, jediném, na němž se zakládá jeho titul skutečného básníka, v· "Labyrintu slávy", a tu opravdu stanul v přední řadě českého vývoje poetického, on, jenž dotud byl leda epigonem. Dumavé pokolení, které následovalo po básnické romantice, oblíbilo si pro intelektuální a citové rozpory svého neklidného ducha nade vše formu reHeksivní veršované povídky, poskytující možnost co nejhojnějších projevů subjektivních a užívající jak dějové náplně tak karakteristiky osob za pouhé záminky zpovědí důvěrných - od Máchy vede ta cesta až ke Svatopluku Čechovi. Vocel se nepřidržel na rozdíl od většiny svých vrstevníků byronského typu této povídky, k němuž se řadí jak "Máj", tak "Protichůdci", nýbrž milovník německého klasicismu sáhl až ke Goethovi, jehož "Faust" v rámci kosmického dramatu také obsahuje mnoho reHeksivní epiky. Vocel v úvodě k "Labyrintu slávy" vyzrálou a prohloubenou úvahou kritickou se pokusil vyložiti, proč jeho skladba není faustiádou, kterýžto typ nalezne však v jeho skladbě rázem i oko literárně necvičené. Obranný důkaz se mu nepodařil, neboť to, co činí Fausta Faustem, jest v "Labyrintu slávy" převzato do nejvnitřnější osnovy a činí Vocelovu báseň jedině zajímavou. U Vocela jest totiž úplně stejně jako u Goetha dua1ism lidského nitra promítnut figurálně životnou dvojicí Jana a Duchamora; tento