43 osvojovalo si, byť neúplně a nesměle již pokrokovější myšlenky občanské emancipace vanoucí mezi červencem 1830 a březnem 1848. Proto ani Vocel, starožitník z povolání, ani Tyl, ochotnický milovník vlastenecké dávnověkosti, neutonuli v samoúčelném antikvářství a požitkářském archai!'mu, nýbrž užívali obrazů minulosti k výchově svých současníků, hledali již v přešlých stoletích novodobé myšlenky, úmyslně se dopouštěli ideových anachronismů, jimž byli ostatně zavázáni z velké části za svou popularitu. Takto souvisí "Přemyslovci" velmi těsně s "Dekretem kutnohorským", a od "Labyrintu slávy" vede cesta k "Janu Husovi" a ke "Kutnohorským havířům"; ovšem, kde Vocel zůstával obezřetným konservativcem, bránícím obsah národního obrození proti náporu teoretiků i praktiků levice hegelovské, tam Tyl ochotně se nabízel za mluvčího sociální i politické emancipace. Ani ten ani onen nebyl básníkem nejvyššího posvěcení a žadoucí životnosti, kterou u obou pohřešoval se svým mužně kritickým protestem jejich společný kritik Karel Havlíček; Vocel trpěl přílišným intelektualismem přízvuku až učeneckého, Tyl se utápěl v nadměrné sentimentalitě takřka zženštilé - pevné obrysy života a skutečnosti byť minulé, unikaly oběma, a skrovná obrazivost pedanta a snílka nevystačovala jim k umělecké tvorbě trvalé ceny. Budoucnosti nezůstalo po nich mnoho, a v rámci světového písemnictví ztrácejí se úplně; v dějinách národního obrození českého však má jak Vocel tak Tyl místo velmi čestné jakožto dva spisovatelé, jimž} slovesnost byla nejdražším a nejúspěšnějším prostředkem vlaste-( neckého apoštolátu. . Vocelovo vlastní působení básnické, ohraničené třemi veršovanými knihami "Přemyslovci", Mečem a kalichem"" a "Labyrintem slávy", nezaujímá doby delší osmi let 1838-1846, ale dlouhá a vytrvalá průprava slovesná je předchází. Již dvacetiletý rodák a nadšenec kutnohorský, žijící duchem v kronikách a biblích se středověkou výzdobou a tělem mezi církevními i světskými památkami rozpadávající se a pustnoucí gotiky vladislavské, byl básníkem; neměl-li doposud vůbec osobitosti výrazové, vyznačoval se za to jako pravý epigon jemnou vnímavostí pro slohové odstíny svých vzorů a pečlivě pěštěným smyslem náladovým. Jeho mladická osudová truchlohra "Harfa" jest právě jen školský příklad žalostného básnického druhu, vyvěrajícího z fatalistického přítmí bezradné pozdní romantiky a soustředícího všecku volní mdlobu zpátečnické restaurace - forma jest dramatická, ale všecek obsah a postup nedramatický. Vocel nemůže se vyrovnati našemu druhému tragikovi osudovému Fr. Turinskému, který dostal údělem lyrický tok řeči a ženský vděk v karakteristice, ale není ani v této prvotině bez zajímavosti. K přísnému pojetí odpovědnosti viny a trestu, kterému i pozd.ěji zůstal věren, pI-istupuje opravdu básnický dar úhrnného pohled.u do pohanského pravěku českého, s jeho rodovými a rod.innými tragediemi vládčích plemen, s jeho prolínáním živlu slovanského a německého, s jeho