k monumentálnímu dějepisci ve službách národního života a mravního svědomÍ. Ze základních problémů, které v mladosti stejně znepokojovaly Pekaře jako Šustu a k nimž stárnoucí Goll přihlížel se zdrželivou pochybovačností stoupence Rankova, stál v popředí spor o individualismus či kolektivismus v dějepisectvÍ. Pekař, jenž již s 27 lety si vytkl, kritisuje Lamprechta, za cíl "umělecky oživiti vědecky probadanou minulost", hledal v kontroversi původně stanovisko zprostředkující. Ve svých převratných studiích z dějin hospodárských a sociálních, ať o českém pravěku, ať z dob pobělohorských, vytěžil mnoho z podnětů i metod kolektivistického dějepisectví, ale jeho vlastní osobnost a osobitost se čím dále klonila spíše k pojetí individualistickému, které, zdůrazúujíc význam velkých osobností v dějinách, si libuje také v praksi v kreshě podobizen, někdy účinné úhrnnosti freskové, jindy však jemně odstíněného propracování křehkého pastelu. Od samého začátku jeho dráhy zjemnil se v neobyčejně duchaplné a přesné portréty historiků od Palackého až po Denise a Golla; v nich smysl pro odstín a polotón, podmíněný krajně pečlivou analysou, se HŽ podivuhodně snáší s ukojením čistě kritické potřeby soudu a hodnocenÍ. A též v nejskvělejších Pekařových dílech musí skoro mimoděk dějezpytná analysa neh dějepravná osnova ustupovati složité a propracované karakteristice ústředních postav a občas také intensivnímu podobiznářství, pro něž žádná tvář dějinných účastníků není dosti nepatrná, aby nezlákala mistra historického portrétu alespoú ke zhuštěné zkratce povahokresebné. Problematické a sporné figury vábily dějepisce predevším i tehdy, když nemohl potlačiti svého odporu k nim, ač se vždycky snažil býti spravedliv též k těm, které do temného stínu staví nejen tra 20