ruda skoro všude, kde nebeské divadlo mu skytá svými analogiemi, vítané podněty k projevům citů vlastenec", kých a populárně titanických; není nesnadno odkrýti tu N erudova učitele, zdaleka nerovnocenného, písnič", káře liberálního měšťáctva Bérangera. V »Pařížských obrázcích« dal Neruda několikráte výraz obdivu pro tohoto pouličního poetu, jejž 9požděně uctívala i česká literární mládež 60. let;! v ~Knihách veršů« najde se nejedna jeho stopa;Václav Sole byl jeho přímým epi'" gonem. Neruda úplně přijímá předpoklad, na němž založen byl neuvěřitelný úspěch chanson Bérangero", vých: báseň není mu ryze subjektivním hlasem osob", ního cítění, nýbrž spíše rozhovorem mezi pěvcem a obecenstvem, které naslouchá a čeká na heslo, na vý'" zvu, na tendenční alarm. Neruda nejenom umí raziti heslo to v stručné a účinné řeči, ale dovede se i ko", nečně stotožniti úplně s davem, který řídí a vede; jest to staré stanovisko jeho mladoněmeckých začátků, kdy poesie měla býti především nástrojem činu. A za těchto několik hlučných chanson, proměňujících poe", sii v politicum, kdežto jindy Nerudovi byla privatis", simum, dosáhl konečně obecné popularity a to právě u obecenstva, jež jde tupě mimo nejintimnější jeho ly'" riku; znamená však opravdu chápati Nerudu, recitu", je",li kdo s nadšením» Vzhůru již hlavu národe«, neb »Vlast svou máš nade vše milovat?« Pro nejmohutnější emoce myšlenkové vznícené me'" ditacemi o posledních dějstvech divadla vesměrného nebo o základních motivech architektury kosmické hledal Neruda pathetický stil, jaký dotud jen ojediněle 70