tický poutník nejde proto do ciziny rozumově pátrat, zkoumat skutečnost, chápat poměry, nedbá ani o náro= dopis ani o politiku, nebeře s sebou naukových pomů~ cek ani nenaplňuje současnými dokumenty svých zá= pisníků, dívá se v slastném vytržení a v polosnách jakýmsi mlžným oparem na zemi své touhy. Prožívá na chvíli závratné opojení, mámivou rozkoš novosti a zá~ zračnosti,avšak jen na chvíli: tím mocněji probudí se pak jeho nostalgie, zádumčivé vědomí, že jeho pravá otčina leží kdesi za hranicemi světa a romantik se zlomenou holí poutnickou vrací se domů, neukojen a neproměněn. Proti tomuto romantickému typu poutníka staví skoro současně jiný, naprosto odlišný typ lord Byron v Childe Haroldovi. Byronský poutník, pln hněvu a vzdoru, neprchá jen před domovem úzkým, pokryteckým a mdlým, nýbrž i před vlastním svým já, rozmarným a zjitřeným, před kletbou svého individualismu bolest", ného a neplodného. Také on hledá v cizině to, čeho domov mu nemohl a nechtěl dáti, také on letí toužebně za možnostmi vyššího života ... avšak nalézá to vše. Mocně upírá své oko na barevnou skutečnost krajin= nou i lidovou, jeho břitká intel1igence rozumí přítom= nosti a čte z ní minulost, jeho veřejný zájem rozpaluje se politickými vzpomínkami, dějinnými úvahami, so", cíálními postřehy. Poutník den ode dne cítí, jak roste nejen jeho smysl pro skutečnost, ale i celá jeho vnitřní bytost, jak rozestupuje se začarovaný kruh sebetrýz= nícího individualismu, jak pustá prázdnota a sebevra'" žedná nuda jsou překonány, vyléčeny, vykoupenya může se vrátiti domů očištěn a obrozen. 56