lyrická, jíž v první Nerudově knize vůbec nebylo. V čase, ležícím mezi oběma skupinami, zrodil se ly.=rický básník, náš nejdůvěrnější a nejvíce opravdový poeta drobné diskretní písně, sladký jednotite! lidské=ho srdce a přírodní scenerie. Zatím co Hálek, zasažen a oslněn mocným vlivem lyriky Heineovy, bud přírodu naivně antropomorfiso=val, bud v ní vyhledával melodramatické dekorace pro svůj román lásky do jednotvárnosti opakovaný, vy=pracovával se Neruda k naprosto rázovitému slohu lyrickému. Neruda, syn města, zachovává vždy ja.=kousi zdrženlivou a nedůvěřivou distanci k přírodě, jest mrzutým a vzavřeným divákem i cizincem, tam kde venkované Ce!akovský a Hálek cítili se domaNeruda již v »Elegíckých hříčkách« jako později v »Prostých motivech« dává se přírodou, jarem, ptačí písní teprve dobývat. Tato distance činí jej pozoro=vatdem o mnoho ostřejším, pronikavějším, svéráz=nějším než jest kdokoliv z těch, kdož přírodu dostali do kolébky darem. Jeho krajinářské obrazy z přírody nejsou nikde pouhými dekoracemi, nýbrž samostat=nými uměleckými díly, jimž neschází ani světla ani vzduchu, mnohý z nich mohl by prostě platit za mi=strovský kus básnické deskripce opřené o neobyčejně jemnou a cvičenou schopnost visuelní. Ale-a tu jest vlastní Nerudův svéráz - pozorující umělec jest vždy v rovnováze s meditačním lyrikem: každý krajinný pohled jest zároveň stavem básníkovy duše, každý přírodní výjev jest zkrácenou a zhuštěnou obdobou vniterního života poetova, co bylo druhům lyrickou 52