RODAL-"LI Neruda kdy sebe celého, bylo to v »Knihách veršů«; není divu, že takové bohat .• ství mladého osudu a nedočkavého básnického umě", ní nedalo se úplně ovládnouti cyklickým jednocením, na něž Neruaa již roku 1867 pomýšlel. Proti »Hřbi", tovnímu kvítí«, jež jest knihou zpovědi, mají »Knihy veršů« především ráz slibů; v »knize veršů výprav", ných« přes všecky začátečnické imitace od Erbena až k módním německým balladistům nejednou jsou praeformovány »Ballady a romance«; v »Elegických hříčkách«, v cyklu »2 kraje«, v některých »Lístcích hřbitovního kvítí« hlásí se již plně lyrický sloh »Pro", stých motivů« a nelze bez hlubokého překvapeni slyšeti v posledním odstavci byronovské skladby »0 Simonu Lomnickém« akkordy, z nichž komponovány jsou »2pěvy páteční«, »Hřbitovní kvítí« účtovalo výlučně se životní přítomností Nerudovou: reprodukovalo ji s hezprostředností deníkovou, analysovalo a soudilo ji s jakousi studenou věcností a příkrostí a konečně od", hazovalo ji jako bezcenný brak; tento poctivý nihilista nechce míti budoucnosti: »však to přejde, až seve hrob svinu, vždyť si také jednou odpočinu«. »Knihy veršů« obracejí se naopak celou tváří k zítřku: básník vše jen nadhazuje, aby to dopověděl, provedl, rozvinul někdy příště; všude cítíme, jak se musí vrátiti k tomu, co pouze naskizzoval, nedomyslil, umělecky plně nevy'" těžil- Neruda poctivě dostál všem těmto slibům. Avšak v lyrice »Knih veršů«, která má větší sloho", vou hutnost a osobnější posvěcení než oddíl epický, vrací se básník náhle ku své minulosti, aby ji hodnotil 50