k nejhlubším Nerudovým lyrickým číslům. Základní vztahy lidského života jsou tu úsečne sestilisovány a nejprostčími analogiemi vyloženy; křehký humor hraje v nich jako paprsek slunce v lučním květe, ale na dne zdobných těch kalíšků třese se slza. Snad »Modlitba« k sv. Antonínu za vrácení ztraceného mládí, v níž zhuštěno jest několik jarních i podzimních čísel z »Pro= stých motivů« jest práve tak málo pravým epigram=, mem Martialova či Lessingova posvěcení jako bás= nička »Dvě drahá místa«, poslední to epilog cyklu »Matičce«: ale, buď jak buď, v těchto několika verší=cích jest celý N eruda. Jistě dosáhl vrcholu jak jeho ideál slohu hutného, úsečného, plastického, tak i jeho význačná psychologická kombinace co nejhlubšího a nejtypičtějšího citu s jasným bleskem individuelní my'" šlenky, dovedl='li do dvojverší »Smutná bilance« uza=' vříti to, co musil druhdy rozvésti slavným kosmickým hymnem zmaru a bolesti: »Co zbude ze života, drazí moji páni, když odpočtete od neho vše umírání?« 39