EjRICKÁ píseň, jaké od chlapeckých svých let ob: divoval se Neruda u Heina, zůstala jemu samému dlouho jen velikou touhou. Nejstarším veršům Nerudovým naprosto chybí hlubší hudební melodie, onen zázračný dar pravé lyriky, jenž ji přibližuje zur: čení vody, šumění větru ve větvích, trilkování ptáka nebo bzukotu hmyzu nad rozkvetlou nivou. Jakousi hudební melodii, třebaže jednotvárnou a únavnou, m~ly i Pflegrovy »Dumky«, měly ji ve zvýšené míře Hálkovy» Večerní písně«, opakující stále nejen tytéž lyrické motivy, ale i jedno rhytmické ladění. Neru: davo »Hřbitovní kvítí« bylo takto ve veliké nevý: hodě proti oběma současným debutům básnickým, ačkoliv obsahovalo nepoměrně více možností vývo: jových a slibů myšlenkových. Kniha podzimkového, sychravého ovzduší, sklonu meditačního, reflexe roz: urnové hude v přízni čtenářů vždy ustupovati knize jarní opojné pohody, struny sentimentální, prostoty dojmové; a to tím více, nedovede:li podplatiti harev: ností ohrazů, pestrostí invence, veršovým a rýmovni: ckým uměním. N eruda nikdy nechtěl ničím podplá: ceti, nýhrž dával, »jak to v torbě měl«: »Hřbitovní kvítí« vskutku jest pouhopouhé zrcadlo zach mu: řeného třiadvacetiletého hásníka, jenž potud marně hledá hudební melodii. Jeho psychologická pravdi: vost má chvílemi přímo ráz nelítostného exhihitionis: mu: byly=li » Večerní písně« Hálkovy knihou naiv= ního sehezhožnění, hylo Nerudovo »Hřhitovní kvítí« katechismem sebeohžaloby, encheiridiem sebetrýzně. Nemůže hýti pro Nerudu »Hřbitovního kvítí« ch ara: 34