OBSAH. Stránka. P odo bi zna Th eod O raN ovák a dle pérokresby Maxe Švabinského. S facsimilem podpisu. . . . . . . . . . . . . . . Před listem titulním. T h e o d o r N o v á k. Životopisný nástin od Arne Nováka. (S dvěma vyobrazeními.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 5 Sta ti filosofické: Extense individua jako princip soustavy světové. 41 Dílo Maxe Stirnera . . . . . 54 Arnošt Haeckcl, biolog a filosof. 72 Stati paedagogické: Vyučování přírodopisné na gymnasiích. . 113 Botanická ' metho~ika na gymnasiích. , . 128 Stati přírodovědecké: Rašeliny Žďárského pohoří. 143 Příspěvky k morfologii a anatomii pižmovky (Adoxa moschatellina L.) (S dvěma vyobrazeními v textu a čtyřmi zvláštními tabulkami.) . 148 O chemickém složení rostlinné blány buněčné.. . . . . . . . .. . 161 Dusíkaté derivaty uhlohydratů v tělech živočišných a rostlinných. . 167 Stati vědu popularisující: Naše země. . . . . . . . . . . , . 189 O rostlinné assimilaci. . . . . . . . . . 203 Přírodní přehled východních Čech. . . . 212 Karolina Lukrecie Frederika Herschelová. . . 216 O pokrmech kvašených. . 220 O výživnosti potravin. ' 223 Květena v oknech. . 229 O topení. . . . . . . .23 Ukázky recensí: J. Sully: Studie dětství. ...., . 241 F. V. Krejčí: Bedřich Smetana.. . . . 243 Idealism a realism v přírodní vědě. . . 245 Seznam prací Theodora Nováka . 250 Poděkování . . . . . , . . . . . . . 253