IV. 1898-1900. Vstupuje na podzim r. 1897 do síní universitních, věděl Theodor Novák bezpečně, že všechny jeho vědecké snahy soustředí se kolem poslucháren a laboratofí pfírodovědeckých. V letech gymnasijních čekali jeho rodiče a učitelé, že tento přesný a důmyslný počtář specie1ně se oddá studiu mathematickému; touto věrou, právě jako běžným zvykem pohnut spojil původnč odbor pfírodopisný s mathematikou a fysikou. Spojení to netrvalo dlouho; mathematiku a fysiku vystfídala záhy chemie, jakmile Theodor Novák poznal, že z mathematiky získal již to, co od ní očekával: formální jistotu a onen training, jenž připravuje a uschopňuje ducha k obtížným a smělým pochodům spekulativním. Specielní studium chemie, vždy intensivnější, bylo pouhou potřebou hlavního jeho přírodovědeckého úsilí: proniknouti k samému jevu života a jeho vysvětlení, pouhým důsledkem názoru, že biologie - bez chemie nepochopitelná - jest hybnou osou veškerého poznání přírodovědeckého. Toto hledisko, jež hrdě vyjadřoval nejmilejší vlastní charakteristikou »Theodor Novák, biolog«, podmiňovalo i rozsah a směr jeho studia filosofického. Theorie jsoucna a s ní těsně spjatá theorie poznání byly mu filosofií XIX'" &~oX~v, vůči níž jest ethika pouhou aplikací a .logika disciplinou čiře formální; jeho vřelý zájem o psychologii byl rázu čistě pfírodovědeckého, neboť i on stavil ji na basi ryzí empirie a tak odlučoval od filosofie nejvlastnější. V prvních semestrech studia universitního věJ:!oval mnoho energie dějinám filosofie, vedle cyklických přednášek professora Drtiny byla mu vodítkem díla Baumannova a Kuno Fischerova; ve filosofickém semináři professora Masaryka horlivě se účastní val di skussí a debat, pronikaje břitkými poznámkami k individualitě analysovaných myslitelů; vysoce charakteristicky jsou jeho poznámky a glossy k záznamům přednášek professora Masaryka o praktické filosofii hned z prvního semestru universitního, v nichž reaguje hlavně proti základnímu předpokladu této ethiky snažící