MU7.0Vf: A OSUDY. 403 zvanými vědeckými romány, jaké napsali C. Flammarion, K. Lasswitz neb H. G. Wells. Výstředně důsledná a hořečně kombinační obraznost těchto učeneckých fantastů zmocňuje se zpravidla posledních a závratných hypothes exaktních nauk, promítá je do budoucna a domýšlí prakticky, až strhne čtenáře ve svůj vír jakási divoká utopie, jednou optimisticky opojná a po druhé děsivá až k mrazivosti. Oslněni užitou mathematikou, silozpytem a hvězdářstvím, budují tito studení černokněžníci svět nových perspektivických zákonť'l: ale, běda, odvaha jejich jest jen vědecká, nikoliv spolu básnická. Jensen, nesený vždycky touhou objevovati znovu a v netušené kráse světy zapomenuté a zapadlé, pohlíží hluboko nazpět do minulosti pravěké a přisuzuje geologii, srovnávací archaeologii a kulturnímu vývojesloví úkol nikoliv vůdčí, nýbrž služebný: všecky ty vědy mají křídliti intuici básníkovu k letům odvážnějším a jistším. Látkově stýká se Jensenův román o životních formách a výbojích severského člověka z ranní i pozdni doby glaciál ní s některými komposicemi bratří Rosnyův. Ale opět jen látkově; kdežto podrobni a poněkud krátkodeší Francouzi sotva dovedou ve svých obrazech předvěké civilisace přemoci analytickou formu naturalistické monografie, rýsuje odvážný a dalekozraký Seveřan velká synthetická freska: co obraz, to zhuštěný a mocně obsažný výjev, v kterém se ztělesňují výsledky dlouhých úsili civilisačních. Evoluční drama člověčenstva několika tisíciletí zachyceno tu jen ve svých nejdynamičtějších okamžicích. Jako velké bájeslovné hymny o bozích, polobozích a hrdinech jest i "Ledovec" zpěvem bez zápletky; široce a volně valí se proud vypravování od vstupu ledového období do Evropy až k posledním dozvukť'1111 glaciálním, kdy ledovce přestávají *