Mu20vť A OSUDY. 39- zraky v postavy a v bytosti. Pouze hrůzy a děsu necítí před přírodními divadly - má neporušitelný pocit bezpečí a jistoty jako staří hylozoikové a pantheisté: není většího blaženství a sladšího klidu než nacházeti vše, po čem toužíme, na této zemi, v jejich neobjevených neb nedostatečně objevených zázracích, než býti každodenně Kolumbem, který přistává na úrodných březích nových pevnin - -. Mythotvorná obraznost Jensenova jest ryze dramatická. Rod za rodem, druh za druhem, odrůda za odrůdou vzniká před jejím ves měrným pohledem; nižší a slabší formy živočišstva prohrávají v zápase o by ti a ustupují tvarům složitějším a vytrvalejším; sama země prožívá mohutné geologické drama nového navrstvení, klimatických převrati'l, revolucí v ovzduší - napiatý zápas sil a cílů, neúnavná dynamika vědomého i slepého dění obklopují zeměkouli výbušnými plyny svého pantragismu. Jensen otevřeně a pyšně vyznává, že základní inspirací jeho mythotvorných fantasií jest myšlenka evoluční, filosofie Darwinova~ Darwin nadal Jensena čímsi vyšším než biologickou hypothesou, která hyne pod kritikou učených a detaHních odborníků v posluchárnách a v laboratořích, roztříštěna na atomy a zbavena vnitřního dechu; obdařil jej novým vědeckým náboženstvím, jež rozkřidluje duši a jež vábí umělce právě svou silou bájetvornou. A jako zakladatelé starých věr a kultů, mění se i Darwin posléze v postavu mythickou, v dobrého pozemského boha, v bratra a dědice Panova, a Jensen neváhá oslaviti ho dithyrambem opravdu náboženským. Za slunného dne časného jara v době sasanek uzřel básník obličej Darwinův na starém tlustém kmeni bukovém, jak napolo jej zakrývalo čerstvé Ustí mladédsnítky. "Lze jej pouze stěží viděti, neboť jeho bledé stařecké rysy a bílý vous téměř splývají